چگونه یک فروشگاه اینترنتی موفق راه اندازی کنیم؟

رویال کد > چگونه یک فروشگاه اینترنتی موفق راه اندازی کنیم؟

رضا ذوالعلی

آبان 6, 1401

همان‌طور که می‌بینیم اکثر کسب‌وکارها تصمیم گرفته‌اند برای افزایش فروش خود، یک فروشگاه اینترنتی راه‌اندازی کنند. اما لازم به ذکر است که فقط داشتن یک فروشگاه اینترنتی، نمی‌تواند فروش شما را بیشتر کند؛ چراکه مواردی بسیاری وجود دارد که شما باید برای فروشگاه خود، در نظر داشته باشید.

خوشبختانه در هر زمینه‌ای، فروشگاه‌های اینترنتی بسیاری وجود دارد که باعث ایجاد تنوع برای افراد و همچنین ایجاد رقابت تنگنا تگ در بین کسب‌وکارها شده است.

رویال کد در کنار شماست تا به شما کمک کند که چگونه بتوانید، یک فروشگاه اینترنتی موفقی داشته باشید.

چگونه یک فروشگاه اینترنتی موفق داشته باشیم؟

این روزها باتوجه‌به گسترش اینترنت و وجود بیماری کرونا، اغلب افراد به خرید اینترنتی رو آورده‌اند.

چراکه خرید اینترنتی بسترهای خوبی برای کاربران، فراهم کرده است؛ زیرا افراد می‌توانند در خانه، محل کار و هرجای دیگر به‌راحتی کالای موردنیاز خود را پیدا و خریداری کرده همچنین درب منزل یا محل کار خود، کالا را دریافت کنند که با انجام این کار، در وقت و هزینه‌های رفت‌وآمد صرفه‌جویی بسیاری می‌شود.

البته ناگفته نماند که خرید اینترنتی این امکان را نیز برای افراد مهیا کرده که در هر ساعت شبانه‌روز بتوانند کالای خود را خریداری کنند که این ویژگی در خرید حضوری امکان پذیر نیست.

مواردی بسیاری وجود دارد برای اینکه بتوانید یک فروشگاه اینترنتی موفق داشته باشید؛ اما مهم‌ترین و اساسی‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

1- انتخاب قالب و طراحی مناسب برای سایت

مهم‌ترین گام برای داشتن یک فروشگاه اینترنتی موفق، انتخاب قالب مناسب است. چراکه شما برای عرضهٔ کالا و خدمات خود، نیاز به یک ویترین دیجیتال دارید.

برای درک بهتر این موضوع یک مثال ساده می‌زنیم، بارهاوبارها پیش‌آمده که برای خرید حضوری به بازار رفته‌ایم و به فروشگاه‌ها و مغازه‌های متعددی برخورده‌ایم؛ اما دراین‌بین، فروشگاه‌هایی که از نظر چیدمان و دکوراسیون زیبا و جذاب بودنند، بیشتر نظر ما را به خود جلب کرده‌اند و ناخودآگاه به خودمان آمدیم و دیدیم به آن فروشگاه رفته و خرید خود را انجام داده‌ایم.

درواقع فروشگاه‌های اینترنتی نیز همانند فروشگاه‌های حضوری، باید چیدمان و دکوراسیون جذابی داشته باشند تا بتوانند نظر مخاطب را به خودشان جلب کنند. چراکه صفحهٔ اصلی یک فروشگاه اینترنتی در جذب مشتری تأثیر بسیار زیادی دارد. همچنین صفحهٔ اول سایت باید به‌گونه‌ای طراحی شده باشد که کاربر به‌راحتی بتواند به انواع بخش‌های سایت دسترسی داشته باشد و کالای خود را به‌آسانی پیدا کند.

2- توضیحات و نقد و بررسی محصول

همان‌طور که برای خرید حضوری به فروشگاه می‌رویم و دربارهٔ کالا از فروشنده سؤالاتی می‌پرسیم، در فروشگاه اینترنتی نیز باید این امکان برای خریدار باشد تا بتواند توضیحاتی از کالا را داشته باشد. اما شاید برایتان سؤال پیش آید که فروشنده‌ای که در فروشگاه اینترنتی وجود ندارد، چگونه این کار شدنی است؟

درواقع فروشگاه اینترنتی، موفق است که در مشتری این حس را به وجود آورد که انگار به یک فروشگاه حضوری رفته و اصلاً هیچ‌گونه محدودیتی برای آن وجود ندارد؛ چراکه همهٔ سؤالاتی که قرار بود از فروشنده دربارهٔ کالا بپرسد، حالا می‌تواند به‌راحتی خودشان توضیحات کالا را بخواند و آن را بررسی یا مقایسه کند. با این کار دیگر هیچ‌گونه سؤالی در ذهن مشتری باقی نخواهد ماند.

همچنین امتیاز بیشتری که فروشگاه اینترنتی در مقابل حضوری دارد این است که امکان نقد و بررسی کالا از زبان افرادی که قبلاً آن را خریداری کرده‌اند نیز، وجود دارد. چراکه نظرات و میزان رضایت افرادی که قبلاً کالا را خریداری کرده‌اند در جلب نظر مشتری تأثیر بسیاری دارد.

البته نگفته نماند وجود این قسمت، باعث جلب اعتماد خریدار نیز می‌شود.

3- خرید و پرداخت آسان

همان‌طور که در اول مقاله به آن اشاره کردیم، اولین چیزی که کاربر می‌بیند چیدن و ظاهر سایتتان است.

ظاهر و دکوراسیون سایت باید به‌گونه‌ای باشد که در همان چند دقیقهٔ اول که کاربر مشتاق خرید است نظر آن را جلب کند و همچنین به‌راحتی بتواند کالای موردنظر خود را پیدا و خریداری کند.

البته یکی دیگر از راه‌هایی که می‌توانید با استفاده از آن فروشگاه اینترنتی موفقی داشته باشید، این است که عملیات پرداختتان به‌راحتی باشد تا کاربر به‌آسانی بتواند خرید خود را نهایی کند.

درواقع کاربر می‌خواهد خرید خود را سریع انجام دهد. پس درنتیجه چیدمان وب‌سایتتان به‌گونه‌ای نباشد که فرایند پرداخت پیچیده باشد تا کاربر سردرگم و از خرید خود پشیمان شود که در این صورت مشتری خود را نیز از دست خواهید داد.

البته در نظر داشته باشید، باید درگاهی در سایت خود ثبت کنید که مطمئن باشد و امنیت مشتری به طور کامل تأمین شود؛ چراکه افراد، اطلاعات حساب محرمانهٔ خود را در درگاهی که شما انتخاب کرده‌اید، وارد می‌کنند. در نتیجه وجود درگاه پرداخت اینترنتی امن، از مهم‌ترین مواردی است که باید در انتخاب آن وسواس و دقت بیشتری به‌خرج دهید.

برای اطلاعات بیشتر دربارهٔ درگاه‌های اینترنتی، می‌توانید مقالهٔ بهترین درگاه واسط ایران را مطالعه کنید.

چند نکته برای راحت‌تر شدن عملیات پرداخت:

  • از مشتریان حتماً نخواهید که قبل از پرداخت، در سایت ثبت‌نام کنند.
  • مطمئن شوید که صفحه پرداخت شما باید با بقیهٔ فروشگاه شما مطابقت داشته باشد.
  • از مشتریان اطلاعات غیرضروری نخواهید.
  • حتماً برای پشتیبانی شماره تماس را در اختیار مشتریان قرار دهید.

4- فیلم و تصویر محصول

در خرید اینترنتی تنها امکانی که وجود دارد افراد بتوانند ظاهر محصول را مشاهده کنند، وجود تصاویر و فیلم از محصولات است.

چراکه این حق مشتری است که فروشگاه اینترنتی، از محصولات تصاویر و فیلم‌های با کیفیتی را تهیه کنند و در اختیار خریداران قرار دهند. تا خریداران بتوانند محصول موردنظر خود را، از نظر ظاهر به طور دقیق و شفاف بررسی کنند.

با گذاشتن عکس‌های متنوع مانند عکس از تمامی زوایا محصول، می‌توانید به افراد در خریدکردن، کمک بسیاری کنید. درواقع هر چه عکس از محصولات در سایت بیشتر باشد و همچنین بهتر است برای بهتر نمایش دادن محصولات، فیلم نیز تهیه و در سایت قرار دهید تا هم کاربر خرید لذت‌بخش‌تری داشته باشد و هم شما فروش بیشتری را تجربه کنید.

5- پشتیبانی خوب

یک فروشگاه اینترنتی همانند فروشگاه حضوری، بازدیدکننده‌های بسیاری دارد و تمامی این بازدیدکننده‌ها در واقع مشتری محسوب می‌شوند.

یک فروشگاه اینترنتی باید اولویت آن همیشه پاسخ به درخواست مشتریان باشد؛ چراکه مشتریان همانند گوهر گران‌بها برای یک فروشگاه به شمار می‌روند.

همان‌طور که با در دسترس و آنلاین بودن می‌توانید بازدیدکننده‌های بسیاری به خریدار تبدیل کنید همان‌طور برعکس نیز می‌توانید با پاسخ ندادن، خریداران بسیاری را نیز از دست دهید.

در نتیجه سعی کنید همیشه در دسترس باشید و در حین فرایند خرید و بعد از خرید نیز، پاسخگوی مشتریان خود باشید تا خریدی لذت‌بخش را تجربه کنند.

6- سرعت و امنیت

خریداران هنگامی‌که سفارش خود را ثبت می‌کنند، در این زمان بسیار مشتاق هستند که کالا زودتر برسد تا بتواند آن را مشاهده کنند. البته ناگفته نماند که سالم رسیدن کالا بهتر از زود رسیدن اما با شکستگی یا هر چیز دیگری است. درنتیجه سالم رسیدن کالا از عوامل بسیار مهمی است که باید در هنگام بسته‌بندی به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید.

در نتیجه برای ارسال کالا با شرکتی در ارتباط باشید که کالا را در کمترین زمان و سالم به دست خریدار برسوند.

7- تخفیف‌ها

وجود تخفیف‌ها بر روی محصولات مانند همیشه باعث ترغیب افراد به خریدکردن، می‌شود و فروشگاه‌های اینترنتی نیز در این مواقع فروش بالایی را تجربه می‌کنند.

برای جلب مشتری می‌توانید در مناسبت‌های خاص یا آخر فصل‌ها بر روی محصولات خود تخفیف بگذارید این تخفیف‌ها می‌توانند انواع گوناگونی داشته باشند که عبارت‌اند از:

  • ارائه کد تخفیف
  • تخفیف در صورت رسیدن سقف فاکتور به حد خاصی
  • تخفیف‌های ویژه به مناسب‌های خاص مانند شب عید، شب یلدا
  • تخفیف آخر فصل‌ها

8- سیستم پنل پیامک

سیستم پنل پیامک به کسب‌وکارها در زمینه‌های بسیاری مانند اطلاع‌رسانی‌ها، پیگیر سفارش‌ها، آگاهی از روند سفارش و.. کمک می‌کند.

کاربران زمانی که خرید خود را نهایی می‌کنند، بهتر است برای آن‌ها پیامکی را ارسال کنید که سفارش آن‌ها ثبت شده است. چراکه با همین کار ساده هم خیال خریدار را راحت کرده‌اید و هم اعتماد آن را نیز، جلب کرده‌اید.

البته با داشتن سیستم پیامک می‌توانید خریدار را در جریان روند ارسال کالا نیز قرار دهید و همچنین کد رهگیری که با آن کالا را ارسال کرده‌اید نیز، برای خریدار ارسال نمایید.

همچنین  با استفاده از سیستم پنل پیامک، می‌توانید کاربران را در جریان اطلاع‌رسانی‌های مهم بگذارید.

به‌عنوان‌مثال همان‌طور که در قسمت بالا اشاره شد، برای تخفیف‌هایی که بر روی محصولات خود می‌گذارید، می‌توانید از سیستم پنل پیامک استفاده کنید. درواقع می‌توانید پیامکی برای افرادی که قبلاً از سایت شما خرید کرده‌اند یا غیره، در حجم انبوده و در کمترین زمان ممکن، ارسال کنید تا در این صورت افراد از وجود تخفیف‌های شما مطلع می‌شوند و شما نیزفروش بالایی را تجربه کنید.

برای اطلاعات بیشتر دربارهٔ پنل‌های پیامک، می‌توانید مقالهٔ بهترین پنل‌های پیامک ایران را مطالعه کنید.

9-انتخاب کالای مناسب برای فروش

یکی از مهم‌ترین کارهایی که باعث می‌شود فروشگاه اینترنتی موفقی داشته باشید این است که کالاهایی برای سایت خود فراهم کنید که از محبوبیت بالایی برخوردار باشند.

به‌طوری‌که به دنبال کالاهایی در سایت خود باشید که کیفیت و قیمت مناسبی داشته باشند تا هم کاربران خرید خوبی را تجربه کنند و هم شما نیز فروش بالایی داشته باشید.

اگر جز آن دسته از افرادی هستید که نمی‌دانید در چه حوزه‌ای فعالیت خود را شروع کنید و همچنین فروشگاهتان به چه عنوان باشد، به شما پیشنهاد می‌کنیم به دنبال کالاهایی بروید که طرف‌دار زیادی دارند و ارسال آن‌ها نیز آسان باشد. به طور مثال زمینهٔ لوازم آرایشی، پوشاک و… جز زمینه‌هایی است که طرفداران بسیاری دارند و برای ارسال کالا نیز محدودیتی ندارید و به‌راحتی می‌توانید کالا را برای خریدار، ارسال کنید.

10- تبلیغات و تولید محتوا

برخلاف تصور افراد که گمان می‌کنند فقط با راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی، بازدیدکننده بسیاری نیز به سایت آن‌ها جذب می‌شوند، اما باید به این افراد گفت: که این‌گونه نیست.

چراکه در بین دنیای پررقابتی که کسب‌وکارهای آنلاین دارند، فروشگاه اینترنتی موفق است که بتواند بازدیدکنندهٔ هدفمند برای خود ایجاد کند.

بهترین و ارزان‌ترین راه جذب بازدیدکننده هدفمند، تولید محتوای اختصاصی در مورد محصولی است که برای فروش ارائه کرده‌اید.

همچنین می‌توانید در سایت‌های که کاربران هدف شما در آن هستند، محصولات خود را تبلیغ کنید.

11- ارائه کمترین قیمت برای محصولات

تفاوت بسیار خوبی که بین فروشگاه‌های مجازی و اینترنتی وجود دارد این است که کاربران با چند کلیک ساده می‌توانند قیمت محصولات را با یکدیگر مقایسه کنند.

خوشبختانه فروشگاه‌های اینترنتی بسیاری در هر زمینه‌ای، در دسترس کاربران است که افراد به‌راحتی می‌توانند کیفیت و قیمت کالاها را مقایسه کنند.

درنتیجه کالاهایی را برای سایت خود انتخاب کنید که بتوانید آن‌ها را با قیمت مناسب از تولیدکننده و با کمترین واسطه خریداری کنید.

البته لازم به ذکر است که قیمت را بر کیفیت ترجیح ندهید؛ زیرا کالای ارزان و باکیفیت کم، فقط می‌تواند اعتبار فروشگاه شما را از بین ببرد.

12- سرعت بارگذاری سایت

درواقع کاربران ترجیح می‌دهند از سایتی خرید خود را انجام دهند که صفحهٔ سایت، محصولات، عکس و فیلم‌ها با سرعت خوبی برایشان بارگذاری شود.

تحقیقات نشان می‌دهد درصورتی‌که محتوای وب‌سایت در ۴ ثانیه بارگذاری نشود، از هر ۴ کاربر که به یک وب‌سایت سر می‌زنند، 1 نفر از آن‌ها وب‌سایت را ترک می‌کنند. بخش دیگری از تحقیقات نشان می‌دهد که تأخیر یک ثانیه‌ای در پاسخ صفحه می‌تواند منجر به کاهش ۷ درصدی تبدیل‌ها شود.

در نتیجه به‌سرعت سایتان اهمیت بسیاری دهید.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم مهم‌ترین ویژگی‌های یک فروشگاه اینترنتی موفق را برای شما عزیزان توضیح دهیم.

زمانی که تصمیم به افتتاح یک فروشگاه اینترنتی دارید و در زمان طراحی سایت فروشگاهی خود اگر بتوانید تمام مواردی که در بالا ذکر کردیم را در سایت خود پیاده‌سازی کنید، مطمئن باشید که تا حد زیادی موفق خواهید بود.

خوشحال می‌شویم نظرات و پیشنهادهای خود را در قسمت دیدگاه برای ما درج کنید.

خلاصه مقاله

همان‌طور که می‌بینیم اکثر کسب‌وکارها تصمیم گرفته‌اند برای افزایش فروش خود، یک فروشگاه اینترنتی راه‌اندازی کنند. اما لازم به ذکر است که فقط داشتن یک فروشگاه اینترنتی، نمی‌تواند فروش شما را بیشتر کند؛ چراکه مواردی بسیاری وجود دارد که شما باید برای فروشگاه خود، در نظر داشته باشید. خوشبختانه در هر زمینه‌ای، فروشگاه‌های اینترنتی بسیاری […]

اگر این مقاله برایتان مفید بود با دوستانان به اشتراک بگذارید:
لینک مقاله کپی شد
پیام بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

دیدگاه ها تا کنون دیدگاهی برای این مقاله ثبت نشده است