سایت فروشگاهی چیست؟ صفر تا صد طراحی یک فروشگاه اینترنتی

امیر فریدونی
اسفند 19, 1401
سایت فروشگاهی چیه؟
سایت فروشگاهی به چه دردی میخوره؟
مراحل طراحی سایت فروشگاهی
فرقی نمی کنه که یه آنلاینشاپ توی اینستاگرام داشته باشین یا یه فروشگاه سر میدون اصلی شهرتون، اگه میخواین مشتریهای بیشتری داشته باشین و فروشتون رو بیشتر کنین، داشتن یه سایت فروشگاهی براتون ضروریه!
داشتن یه فروشگاه اینترنتی میتونه توی همه زمینهها به رشد و موفق شدن کسب و کارتون کمک کنه و فروشتون رو به طرز باورنکردنیای بیشتر کنه!
توی این مقاله اول درباره این حرف میزنیم که سایت فروشگاهی اصلا چی هست، بعد مرور میکنیم که چه مزیتهایی برامون داره و در نهایت قدم به قدم مراحل طراحی یه سایت فروشگاهی رو با هم بررسی میکنیم.
حتی اگه هیچی درباره سایت فروشگاهی و مراحل طراحی فروشگاه اینترنتی نمیدونین، بعد از خوندن این مقاله میتونین خیلی جدیتر به سایت خودتون فکر کنین و در موردش تصمیم بگیرین.
سایت فروشگاهی چیه؟
توضیح دادن اینکه سایت فروشگاهی چیه، خیلی سخت نیست. احتمالا همه شما، یک بار هم که شده به دیجی کالا سر زدین و با خودتون فکر کردین کاش منم برای کسب و کارم یه سایت مثل دیجی کالا داشتم!
سایتها انواع مختلفی دارن؛ سایتهای فروشگاهی، شخصی، شرکتی، وبلاگها و …
سایت فروشگاهی یه ویترین آنلاین از محصولات یا خدمات شماست. فرقی نمیکنه که لباس و اکسسوری میفروشین یا کتاب و لوازم التحریر یا هر محصول و خدمت دیگهای. شما هم میتونین یه سایت فروشگاهی جذاب برای خودتون داشته باشین! اما چرا؟ داشتن یه سایت به چه دردی میخوره و چرا میارزه که براش هزینه کنیم؟
بیشتر بخونین: ۱۰ فروشگاه اینترنتی محبوب ایران در سال ۱۴۰۲
سایت فروشگاهی به چه دردی میخوره؟

داشتن یه سایت فروشگاهی 6 تا مزیت مهم داره:
۱. مشتری بیشتر، درآمد بیشتر
این روزها آدمها همه چیز رو از گوگل میپرسن. هر چیزی که میخوان بخرن رو اول توی گوگل سرچ میکنن. داشتن یه سایت فروشگاهی میتونه باعث بشه آدمهای بیشتری فروشگاه شما رو بشناسن، محصولاتتون رو ببینن و ازتون خرید کنن.
۲. فروش 24 ساعته
اکثر مشتریها خریدهاشون رو احساسی انجام میدن و بعد از خرید اون رو با نیازهاشون تطبیق میدن و خریدشون رو توجیه میکنن. اگه مشتری شما بتونه همون لحظهای که میخواد یه خریدی رو انجام بده، سفارشش رو ثبت کنه و هزینه رو پرداخت کنه، فروش شما خیلی بالاتر از زمانی میشه که مشتری باید چند ساعت برای پاسخگویی شما منتظر بمونه. ممکنه توی این مدت انتظار سرد بشه یا اصلا یه فروشگاه دیگه رو برای خرید انتخاب کنه.
با داشتن یه فروشگاه اینترنتی میتونین تو 24 ساعت شبانهروز در دسترس مشتریهاتون باشین و بتونن ازتون خرید کنن.
۳. مشتریهایی از تمام ایران
اگه یه فروشگاه فیزیکی دارین، مشتریهاتون محدود به همون مکان و همون شهر میشن اما با داشتن یه سایت فروشگاهی آدمها میتونن از تمام ایران مشتری شما باشن و ازتون خرید کنن. خب چی از این بهتر؟
۴. کمتر شدن هزینهها
یه سایت فروشگاهی میتونه خیلی از فرآیندهایی که به صورت دستی انجام میدادین رو به حالت اتوماتیک انجام بده. یعنی دیگه مجبور نیستین برای ثبت سفارش، پیگیریها و .. نیرو استخدام کنین و سایتتون به صورت اتوماتیک این کارها رو براتون انجام میده.
۵. امنیت همه جانبه کسبوکار
مالکیت سایت شما در اختیار خودتونه و حتی اگه اینستاگرام و بقیه بسترهای آنلاین رو هم فیلتر کنن، شما باز هم فروشگاه و مشتریهای خودتون رو دارین و میتونین محصولات و خدمات خودتون رو بفروشین.
۶. دستیار حرفهای شما در کسبوکار
یک سایت فروشگاهی حرفهای میتونه بهتون کمک کنه تا از موجودی محصولاتتون اطلاعات کامل و جامعی داشته باشین، هر ماه گزارشهای مختلفی درباره میزان سود، زیان فروش و درآمدتون در اختیارتون میذاره و حتی میتونین با استفاده از ابزارهای آنالیز سایت رفتار مشتریهاتون رو تحلیل کنین و با شناخت بهتر مشتریهاتون، چیزی که میخوان و دوست دارن رو در اختیارشون قرار بدین تا بهتون اعتماد کنن و ازتون خرید کنن.
که در نهایت، همه این مزیتها منجر به افزایش درآمد شما و رشد کسب و کارتون میشه و کیه که بدش بیاد کسب و کارش روز به روز بزرگتر و پرفروشتر بشه؟
حالا اگه دوست دارین یه فروشگاه اینترنتی داشته باشین اما فکر میکنین طراحی یه سایت فروشگاهی خیلی سخته و گرونه، باید بهتون بگم که اصلا اینطوری نیست. شرکتهایی هستن که صفر تا صد طراحی سایت فروشگاهی رو بر عهده میگیرن و بهتون کمک میکنن تا یه سایت حرفهای برای فروشگاهتون داشته باشین.
از کجا این شرکتها میتونین این شرکتها رو پیدا کنین؟ بهترین شرکت های طراحی سایت ایران در ۱۴۰۲
اما پیشنهاد ما اینه که تا آخر این مقاله رو بخونین، با مراحل طراحی سایت آشنا بشین، اطلاعات خودتون رو بالا ببرین و با چشم باز تصمیم بگیرین و اقدام کنین.
مراحل طراحی سایت فروشگاهی

مرحله اول: شناخت نیاز و اهداف کسب و کار
نه فقط برای طراحی سایت بلکه برای هر کاری که میخوایم انجام بدیم، اول باید بفهمیم چرا میخوایم اون کار رو انجام بدیم و دقیقا چی تو سرمون هست.
اگه یه آنلاینشاپ توی اینستاگرام دارین یا فروشگاه فیزیکی یا اصلا تازه میخواین کسبوکار خودتون رو راه بندارین و تو همین قدم اول میخواین سایت داشته باشین، باید به چندتا سوال مهم جواب بدین تا تا هم خودتون بهتر بفهمین که چه نیاز و هدفی دارین و هم اگه میخواین با شرکتی برای طراحی سایتتون همکاری کنین، بتونین منظور خودتون رو بهشون برسونین تا نتیجه خوبی بگیرین.
این سوالها چی هستن؟
- کسبو کار شما چه نیازی داره؟
- چرا میخواین یه سایت فروشگاهی داشته باشین؟
- نیاز دارین سایتتون چه ویژگیهایی داشته باشه؟
- چه امکاناتی برای سایتتون ضروریه؟
بیشتر بخونین: ۹ ویژگی یک فروشگاه اینترنتی حرفهای
مرحله دوم: تحقیقات بازار و شناخت مشتری
شاید مالک سایت فروشگاهی شما باشین اما در حقیقت سایت برای مشتریهای شماست.
سایت شما باید بر اساس سلیقه، علایق و نیازهای مشتری هاتون طراحی بشه تا بهشون حس خوبی بده و منجر به خرید بشه. رنگ، فونت، نوع دکمهها، امکانات صفحه اصلی و همه چیز باید مطابق میل مشتریهای شما باشه.
ظاهر سایت فروشگاه اینترنتی لباس زنانه با سایت فروشگاه اینترنتی میز و صندلی اداری زمین تا آسمون فرق میکنه. چرا؟ چون مشتریهاشون با همدیگه فرق میکنن! سایت فروش میز و صندلی اداری باید لوکس، شیک و رسمی باشه و ظاهر سایت فروشگاه لباس زنانه بیشتر باید جذاب و جوونپسند باشه.
پس شما باید مشتریهاتون رو مثل کف دست بشناسین تا بتونین چیزی که دوست دارن رو بهشون ارائه بدین، اعتمادشون رو جلب کنین و محصولات خودتون رو بهشون بفروشین.
مرحله سوم: انتخاب رنگ و هویت بصری سایت
اولین چیزی که مشتری توی سایت میبینه، رنگ و اشکالیه که استفاده کردین. تحقیقات نشون داده که رنگها تاثیر زیادی روی افزایش جلب توجه، خرید و فروش و نحوه نگرش افراد نسبت به یک برند میذارن. رنگها میتونن احساسات خاصی رو در افراد برانگیخته کنن و برای همین باید با دقت و با توجه به نوع و سلیقه مشتریهای هر کسب و کار انتخاب بشن. باز برگشتیم به بحث مهم شناخت مشتری!
اگه با خوندن این مراحل نگران شدین و فکر میکنین نمیتونین این مراحل رو به تنهایی طی کنین، اصلا نگران نباشین. تیم رویالکد توی همه این مراحل کنارتونه! همه مراحل رو با دقت بخونین که یه پیشنهاد جذاب براتون داریم.
مرحله چهارم: انتخاب روش طراحی سایت
این یه مرحله بزرگ و مهمه که باید حسابی بهش توجه کنین.
2 تا روش پرطرفدار برای طراحی سایت وجود داره: کدنویسی و وردپرس.
شما باید روش طراحی سایت خودتون رو با توجه به مرحله اول و دوم یعنی نیازها و اهداف و نوع مشتریهاتون انتخاب کنین.
نکته: توی این مرحله و مراحل بعدی که خیلی وابسته به انتخاب شما توی این قدمه، اگه خودتون دانش تخصصی ندارین حتما باید از متخصصهای هر حوزه کمک بگیرین.
این مقاله میتونه برای انتخاب روش طراحی سایت بهتون کمک کنه: مقاله روشهای طراحی سایت
اگه بخواین از هر کدوم از این روشهایی که گفتیم استفاده کنین، مراحل متفاوتی رو باید طی کنین.
در صورتی که بخواین سایت خودتون رو با وردپرس طراحی کنین باز هم دوتا حق انتخاب دارین:
۱. استفاده از قالبهای آماده:
یه سری قالب آماده برای وردپرس وجود داره که میتونین اون قالبهای آماده رو بخرین، بدون هیچ تغییری اون روی هاست و دامنه خودتون بالا بیارین و فروشگاه اینترنتی خودتون رو راه بندازین.
در این حالت سایت شما شخصیسازی نشده و به صورت اختصاصی برای فروشگاه و مشتریها شما طراحی نشده. درسته که شاید هزینه کمتری براتون داره اما ممکنه تعداد زیادی سایت فروشگاهی دیگه شبیه سایت شما توی اینترنت وجود داشته باشه. که این میتونه مشتری شما رو توی مرحله اول که سایتتون رو میبینه به این فکر بندازه که شما با بقیه فروشگاهها چه فرقی دارین؟
۲. استفاده از قالب اختصاصی وردپرس
توی این روش باید این چندتا مرحله رو طی کنین:
- دامنه سایت خودتون رو انتخاب کنین.
- هاست تهیه کنین.
- طرح رابط کاربری آماده کنین.
- قالب وردپرسی مناسب برای سایتتون رو انتخاب کنین.
- قالبتون رو برای نیازهاتون شخصی سازی کنین.
- طرحتون رو با قالب وردپرس هماهنگ کنین.
- افزونههای مورد نیازتون رو نصب کنین.
- محتواها و محصولاتتون رو اضافه کنین.
اما اگه میخواین برای طراحی سایت فروشگاهی خودتون از روش کدنویسی استفاده کنین، باید این مراحل رو طی کنین:
طراحی رابط کاربری اختصاصی
سایت شما باید توسط یه طراح رابط کاربری، طراحی بشه. این طراحی باید بر اساس قدم دوم و سوم، یعنی علایق و نیازهای مشتریها و رنگ و هویت بصری سایتتون باشه. طراحی سایت شما باید اختصاصی برای کسبوکار خودتون انجام بشه تا هم با توجه به نیاز و اهداف شما باشه و هم کاملا شبیه سایتهای موجود توی اینترنت نباشه و شما رو از بقیه متمایز کنه.
انتخاب دامنه
دامنه سایت چیه؟ همون آدرسی که مشتریها با سرچ کردنش می تونن شما رو پیدا کنن و میتونین اون رو توی بیو شبکههای اجتماعی خودتون بذارین. این دامنه باید با توجه به اسم و نوع کسبوکار شما انتخاب بشه. دامنه سایت بهتره که سر راست و ساده باشه تا توی ذهن مخاطب شما بمونه.
یه نمونه دامنه: https://royalcode.ir/
کد نویسی سایت
برای کدنویسی سایت نیاز به کمک گرفتن از یک برنامهنویس دارین. طرح رابط کاربریای که طراحی شده رو به برنامه نویس میسپارین و برنامهنویس طرح رو به کدهایی تبدیل میکنه که سایت فروشگاهی جذاب شما رو میسازن.
مرحله پنجم: راهاندازی سایت فروشگاهی
توی این مرحله شما باید سایت خودتون روی هاست و دامنهای که خریداری کردین بالا بیارین تا با سرچ کردن دامنه یا همون آدرس سایت فروشگاهیتون بتونین سایت خودتون رو ببینین و سایت در اختیار کاربرها قرار بگیره.
مرحله مهم آخر: بازاریابی
فقط داشتن یه سایت نمیتونه بهتنهایی فروش شما رو از اینرو به اونرو کنه! بلکه باید در کنار سایت خودتون، مارکتینگ و بازاریابی رو جدی بگیرین، با محتواهای مرتبط و مناسب مشتری رو به سایت خودتون بکشونین.
و بعد از طی کردن این مراحل، شما یه فروشگاه اینترنتی دارین که میتونه درآمدتون رو چند برابر کنه!

ما تو همه این مراحلی که با همدیگه بررسی کردیم کنارتون هستیم و آمادهایم که بهتون کمک کنیم تا یه سایت فروشگاهی حرفهای برای خودتون داشته باشین.
اول از همه بهتون مشاوره رایگان میدیم تا بهترین انتخاب و تصمیم رو درباره سایت خودتون بگیرین.
بهتون پیشنهاد میدیم که کدوم روش طراحی سایت براتون مناسبه و هر روشی رو که انتخاب کنین، میتونین از صفر تا صد اجراش رو به عهده ما بذارین.
یه گوشه بایستین و چاییتون رو بخورین و مرحله به مرحله جون گرفتن رویاهاتون برای فروشگاهتون رو تماشا کنین. در نهایت هم از ما یه فروشگاه اینترنتی حرفهای با یک ویترین قشنگ از محصولاتتون و قفسههایی که میتونین با سلیقه خودتون بچینین رو تحویل بگیرین.
منتظر چی هستین دیگه؟ به صفحه مشاوره طراحی سایت فروشگاهی برین تا بتونین مشاوره رایگان بگیرین و رویاهایی که برای رشد و بیشتر شدن درآمد فروشگاهتون دارین رو به واقعیت تبدیل کنین.
آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد