چگونه یک برند تجاری مناسب انتخاب کنیم؟
رضا ذوالعلی
بهمن 20, 1398
حدودا دو سه هفته پیش که در منزل یکی از اقوام شام دعوت بودیم بعد از گذشت یکی دوساعت از حضورمان ناگهان چشمم به موبایل صاحب خانه افتاد همین که لوگوی شرکت اپل را پشت آن دیدم، فهمیدم که باید پول زیادی بابت خریدش پرداخته باشد. بابت خرید گوشی جدید بهش تبریک گفتم و ایشونم تشکر کرد و شروع کرد به صحبت در مورد اینکه چرا اپل خریده و…..در لابه لای حرف هایش مشخص بود که دلیلی اصلی خریدش، معروف بودن این برند بود.
همان لحظه این سوال به ذهنم آمد که چطور یک برند آنقدر محبوب می شود که بعضی افراد فقط به واسطه اسمش آن را انتخاب می کنند؟ اصلا چه چیزی باعث معروفیت یک برند می شود؟ چرا همه برند ها چنین اتفاق برایشان نمیافتد؟ اصلا چگونه یک برند خوب انتخاب کنیم؟
این سوالات در ذهنم بود که تصمیم گرفتم با مدیر مجموعه مون در مورد تجربه هایی که در زمان ثبت برند رویال کد داشتند صحبت کنم و آن ها را در قالب یک مقاله جمع آوری کنم تا کسانی به ثبت برند خود فکر می کنند بتواند با استفاده از تجربه افرادی که قبلا این مسیر را رفته اند یک برند تجاری مناسبی برای کسب و کار خود انتخاب کنند.
7 ویژگی اصلی در انتخاب برند مناسب
اولین قدم برای ثبت یک شرکت انتخاب یک نام تجاری یا برند خوب برای آن است که بتواند شما را بین مردم و همکارانتان معرفی می کند. برای انتخاب برند تجاری خود:
1- وقت و زمان کافی بگذارید.
برند چنان قدرتی دارد که می تواند یک تجارت را از فرش به عرش برساند و یا برعکس.
هر چقدر که به واسطه یک برند خوب مردم شما را بهتر بشناسند قطعا در کارتان سریعتر رشد می کنید . پس با حوصله برندتان را انتخاب کنید تا مخاطب با شنیدن آن بتواند در ذهنش نسبت به شما و کارتان تصور خوبی ایجاد کند. سعی کنید قبل از هر اقدامی حتما از افراد و سازمان هایی که در زمینه ثبت برند فعالیت دارند مشاوره بگیرید.
2- از سادگی در کارتان استفاده کنید.
“یه ضرب المثل هست که میگه سادگی هیچ وقت از مد نمیره” پس در انتخاب برند هم هرچه از سادگی بیشتری استفاده کنید نظر مخاطبان تان را بیشتر به خود جلب می کنید. یعنی از حروف کمتری استفاده کنید. عدد یا علایم اختصاری( =، +و..) بکار نبرید. زیرا هرچه برند یک تجاری ساده و کوتاه تر باشد حفظ کردن آن هم راحتتر است.
داستان برند Facebook
زمانی که شان پارکر( اولین مدیر فیس بوک) در سال 2004 فعالیتش را در فیس بوک شروع کرد به مارک زاکر برگ(موسس فیس بوک) پیشنهاد داد که اسم شرکت را از the face book به face book تغییر دهد .از آن به بعد بود که فیس بوک تازه تاسیس بسیار سریعتر رشد کرد. برای اینکه داستان کامل تغییر نام فیس بوک را بدانید پیشنهاد می کنم فیلم The Network Social را مشاهده کنید.
3- متفاوت باشید
سعی کنید در کمال سادگی متفاوت باشید. برای اینکه بین مردم سریعتر شناخته شوید با تغییر و دستکاری یک برند معروف ، برند جدیدی برای خود ایجاد نکنید اینکار نه تنها نتیجه بخش نیست بلکه ارزش و اعتبار کارتان را پایین می آورد .حتی می تواند از لحاظ قانونی هم برایتان دردسرساز شود.
4- از قوانین ثبت برند آگاه باشید
قبل از انتخاب برند شرکت تان قوانین مربوط به آن را مطالعه کنید چون اگر برندی انتخاب کنید که مغایر با قوانین شرکت ثبت کننده باشد با مشکل مواجه می شوید.
داستان برند رویال کد
زمانی که ما خواستیم تیم طراحی سایت رویال کد را از قالب یک سایت شخصی(حقیقی) به یک برند شرکتی (حقوقی) تغییر بدهیم به دلیل استفاده از کلمه لاتین اجازه ثبت را به ما ندادند و درنهایت ما برای اینکه شرکت را به ثبت برسانیم از اسم “طراحان نوباوه فردا” استفاده کردیم.
5- برندتان را محدود نکنید
در شروع کار بزرگ فکر کنید زیرا باعث می شود که در کارتان قدم های بزرگی بردارید پس برندتان را طوری انتخاب کنید که اگر درآینده تصمیم به گسترش کسب و کارتان در هرجای دنیا داشتید ، برندتان برای تمام زبان ها قابل فهم و با معنی باشد. مانند شرکت اپل (apple)
6- قبل از ثبت برند خود به فکر دامنه سایت تان باشید.
اگر قبل از شروع کسب و کارتان یک سایت یا صفحه ای در شبکه های اجتماعی برایش طراحی کرده اید بهتر است که برندی انتخاب کنید که با آن ها هماهنگ باشد و یا حتی اگر تصمیم دارید بعد از ثبت شرکت یک سایت برایش بسازید باید برندتان را به گونه ای انتخاب کنید که زمانی که خواستید دامنه ی هم نام با برندتان بخرید، آزاد و در دسترس باشد. رعایت این نکته باعث می شود که همه این ها(برند، سایت، شبکه اجتماعی) به راحتی در ذهن مخاطب بماند. برای اینکه با نحوه انتخاب دامنه مناسب برای سایت آشنا شوید مقاله نکات انتخاب دامین را مطالعه کنید.
7- از نام خود در برند شرکت تان استفاده نکنید.
اگر به دنبال یک برند مناسب برای شرکت خود هستید، بهتر است که از اسم خود به عنوان برند شرکت تان استفاده نکنید چراکه ممکن است:
- کسی که اسم یا فامیل مشابه شما دارد قبلا این کار را انجام داده باشد و باعث تشابه اسمی شود.
- درصورتی که به هر دلیلی بخواهید شرکت تان را بفروشید به به دلیل وجود اسم تان به سختی برای آن مشتری پیدا می شود.
سخن آخر در رابطه با انتخاب نام برند:
پس برای انتخاب یک برند خوب به اندازه کافی زمان بگذارید و از کلمات کوتاه، ساده و جذاب برای انتخاب برندتان استفاده کنید و توجه داشته باشید که حتی شرکت های بزرگ مثل اپل هم یک شبه به این حد از معروفیت و محبوبیت نرسیدند. یکی از عوامل موفقیت در هر کسب و کاری داشتن صبر و ایمان نسبت به کارتان است.
خلاصه مقاله
حدودا دو سه هفته پیش که در منزل یکی از اقوام شام دعوت بودیم بعد از گذشت یکی دوساعت از حضورمان ناگهان چشمم به موبایل صاحب خانه افتاد همین که لوگوی شرکت اپل را پشت آن دیدم، فهمیدم که باید پول زیادی بابت خریدش پرداخته باشد. بابت خرید گوشی جدید بهش تبریک گفتم و ایشونم […]
آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد
بنظرم واسه انتخاب برند تجاری، مهمترین چیز اینه که اسم برند، در ذهن ها موندگار بشه. مثلا یه برندی به اسم مداد زرد، واسه همیشه استحقاق اینو داره که به راحتی به خاطر سپرده بشه. ولی مثلا یه برندی مثل صنعت سازان شرق برتر :)) یا یه همچین چیزی، هیچوقت نمیتونه در یادها بمونه و نهایتا بعد از ۵ دقیقه از ذهن آدم پاک میشه.
داستان شکل گیری برند رویال کد هم واقعا جالب بود. متاسفانه نمیدونم چرا نمیذارن همچین برندهای قشنگی توی ایران ثبت بشه و همه مجبوریم یکمی اسم های عجیب و غریب رو واسه بیزینس خودمون استفاده کنیم. ای کاش قوانین ثبت برند تجاری به زودی دستخوش تغییرات بزرگی بشه!!