داستان شنیدی رنگ ها
رضا ذوالعلی
بهمن 16, 1398
چند روز پیش که در یکی از خیابون های اصلی شهر در حال قدم زدن بودم ناگهان ویترین یک مغازه پوشاک زنانه و بچگانه نظرم رو جلب کرد. ویترین این مغازه به این شکل بود که لباس تمام مانکن های زن و کودک به رنگ زرد بودند،راستش برای اولین بار بود که چنین ویتیرینی با لباس های یکرنگ و ست شده میدیدم. از طرفی هم چون کاملا از رنگ زرد استفاده شده بود خیلی زیبا و جالب به نظر می رسید و به راحتی توجه مردم رو جلب میکرد
به این فکر کردم که بعضی ها چطور فقط با یک رنگ جذاب و تکنیک خلاقانه به راحتی مردم رو به سمت محصولاتشون هدایت میکنند و انتخاب یه رنگ مناسب چقدر میتونه تاثیرگذار باشه.
در کسب و کارها هم انتخاب لوگو و برند با رنگی خاص و جذاب به شکلی که مخاطب بتونه به راحتی آن را در ذهنش نگهداره تاثیر زیادی در موفقیت آن تجارت داره
در این مقاله در مورد تاثیر رنگ های مختلف در ایجاد یک برند و لوگو صحبت می کنیم
جایگاه رنگ در طراحی لوگو و برند
انتخاب یه رنگ مناسب تاثیر مهمی در بخاطر سپردن برند و یادآوری آن برای دیگران داره و حتی میتونه باعث ایجاد احساس شادی و خاطرات خوب در ذهن مشتری شود.
به جرات میشه گفت که رنگها ابزاری مهم برای برقراری ارتباط از طریق چشم به حساب می آیند که میتوانند یه رابطه و حس دوستانه و صمیمانه رو به صورت غیرارادی در ذهن بیننده ایجاد کنند و بین مصرف کننده و محصولات تاثیر گذار باشند. همچنین انتخاب رنگ مناسب برای یه محصول، برند و در طراحی لوگو نقش مهمی در افزایش میزان فروش داره. طبق آمار، زمانی که مشتری با یه محصول جدید روبرو میشه ، رنگ و ظاهر آن بیش از 90 درصد و بقیه موارد کمتر از10 در صد در ذهن مصرف کننده باقی میمونه و نکته قابل توجه اینه که 85 درصد مشتریان دلیل اصلی انتخاب و خرید یه محصول رو رنگ آن میدانند
نکات انتخاب رنگ برای طراحی برند
مهمترین نکته ای که در طراحی برند باید درنظر گرفته بشه ، استفاده از رنگیه که بتونه ذهن هر بینندهای رو به خودش جلب کنه . این موضوع از آنجا ثابت میشه که لوشر( مبدع تست تشخیص رنگها) معتقد است که: «رنگها میتوانند وضعیت روانی یا جسمی آدمهارا تغییر دهند. مثلا رنگهای گرم موجب بالا رفتن ضربان قلب، فشار خون و در برخی موارد باعث ضعف و گشنگی میشود و رنگهای سرد باعث کاهش فشار خون و ضربان قلب میشوند.» به همین دلیل در فست فودها و رستورانها همواره از رنگهای گرمی چون قرمز و نارنجی استفاده میشه
- رنگها علاوه بر پیام های مثبت دارای پیامهای منفی هم هستند که میتوانند مردم رو به خرید کردن تشویق کنند و یا از خرید منصرف کنند و در ایجاد حس اعتماد در افراد نقش زیادی ایفا کنند.
- رنگ ها معانی خاصی دارند و انتخاب یک رنگ باید با توجه به نوع فعالیت کسب و کارتون باشه . مثلا در شرکتهای حمل و نقل و هواپیمایی استفاده از رنگ آبی میتواند انتقال دهنده حس اطمینان باشه.
- در انتخاب رنگ لوگو و برند تون باید به شخصیت، سن، جنس و … مشتریان توجه داشته باشید و رنگ رو براساس نیازآنها انتخاب کنید. مثلا اگر مخاطبان شما خانم هستند از رنگ های صورتی، قرمز و نارنجی مناسبترند.
انواع رنگها و تاثیرات آنها بر لوگو و برند
قرمز
رنگ قرمز در طراحی یه برند اصولا برای به هیجان آوردن افراد و ایجاد احساس فوریت استفاده میشه که ضربان قلب بیننده رو بالا میبره و به دلیل اشتها آور بودن این رنگ، در مکانهایی چون رستورانها از رنگ قرمز استفاده میشه.
معانی مثبت رنگ قرمز
- قدرت
- شور
- انرژی
- استحکام
- هیجان
معانی منفی رنگ قرمز
- خشم
- خطر
- اخطار
- اختلال
- درد
- تجاوز
زرد
رنگ زرد نشان از احساس خوش بینی و جوانی داره . مغز با دیدن رنگ زرد سروتونین بیشتری آزاد میکنه و یعنی احساس خوب شیمیایی طبیعی در بدن ایجاد میشه. این رنگ باعث بالا رفتن تمرکز و خلاقیت میشه. زرد پر رنگ نشان دهنده حرارت و انرژی زیاده.
زرد باعث میشه افراد طلوع خورشید رو تصور کنند و همین موضوع به معنای امید و خوشبینی در افراد است.
معانی مثبت رنگ زرد
- خوش بینی
- شادی
- گرما
- خلاقیت
- انرژی
- چیره شدن
معانی منفی رنگ زرد
- ترس
- احتیاط
- اضطراب
- ناامیدی
- گرسنگی
آبی
رنگ آبی نماد اعتماد و اطمینان است و ازآنجایی که رنگ آبی در آسمان و دریا دیده میشه ، آرامش خاصی داره، این رنگ از فاصلههای بسیار دور هم قابل دیدنه به همین جهت چراغهای فرودگاهها به رنگ آبی هستند. از جمله برندهایی که در طراحی لوگوی خود از رنگ آبی استفاده کردهاند میتوان به Nokia HP, Intel, Samsung, Nivea, Facebook, Dell, Lenovo and Ford Windows, Pepsi, Carrefour, و Volkswagen اشاره کرد. باهمه این توصیفات، رنگ آبی برای لوگوهایی که مربوط به مواد غذایی میباشد، موفقیت چندانی ندارند.
معانی مثبت رنگ آبی
- اعتماد
- وفاداری
- اطمینان
- ارامش
- امنیت
- منطق
معانی منفی رنگ آبی
- سکوت
- سرشدن
- بی احساس
- ناامنی
صورتی
روانشناسان معتقدند که صورتی بالاترین فرکانس رنگی رو در برابر روشنفکری داره و برای خریداران سنتی جذابیت خاصی ایجاد میکنه . صورتی یه رنگ آرام محسوب میشه و در بعضی مکانها از رنگ صورتی برای کاهش عصبانیت وتهاجم استفاده میشه.
معانی مثبت رنگ صورتی
- رمانتیک
- آرامش
- شادی
- امنیت
- اعتماد
معانی منفی رنگ صورتی
- ناتوانی
- پلیدی
- کمبود
- سرد بودن
سبز
رنگ سبز یادآور طبیعت، طراوت و تازگیه . این رنگ برای آرامش بخشی در اتاقهای بیمارستانها به کار میره. رنگ سبز تیره برای افراد محافظهکاره ، سبز منتقلکننده حس خوش شانسی، سخاوت، باروری در افراد است که موجب احساس تازگی و طراوت و طبیعی بودن میشه. رنگ سبز برای ذهن و چشم آرامش بخش بوده و به دید و تخیل کمک میکنه. رنگ سبز روشن که در چراغهای راهنمایی استفاده میشه بیانگر سلامتی و امنیت است.
برندهایی چون Animal Planet و Greenpeace از رنگ سبز برای طراحی لوگوی خود استفاده کردهاند. این رنگ در میان طرفداران محیط زیست، صنایع غذایی، کالاهای خانگی، تکنولوژی و امور مالی استفاده زیادی میشه.
معانی مثبت رنگ سبز
- سلامتی
- طبیعت
- رشد
- خنکی
- خوشبختی
- امیده
- طراوت
معانی منفی رنگ سبز
- خستگی
- رکود
- حسادت
- حفاظت
- بیماری
نارنجی
رنگ نارنجی مشتریان رو به طور ناخودآگاه جذب میکنه . رنگ نارنجی با تغذیه و مواد غذایی سالم همسو هست و به دلیل وضوح بالا برای تبلیغ محصولات غذایی و اسباب بازی بسیار مناسب است. برندهایی چون Orange,Fanta, ING and GE Money Bank, FedEx و ZDF از رنگ نارنجی برای طراحی لوگوی خود استفاده کردهاند.
معانی مثبت رنگ نارنجی
- ماجراجویی
- جذابیت
- اعتماد به نفس
- دوست یابی
- معاشرت
- شجاعت
- نوآوری
معانی منفی رنگ نارنجی
- ناامیدی
- نارسایی
- فریبندگی
- ضعف
- نادیده گرفتن
بنفش
رنگ بنفش میتواند به مغز در حل مشکلات کمک کند زیرا موجب کارآیی بهتر مغز میشه. رنگ بنفش به نوعی نماد نشاط و جوانیه برای همین در محصولات ضدپیری و زیبایی کاربرد زیادی داره. دختران جوان مرتب رنگ بنفش رو به عنوان رنگ مورد علاقهشان انتخاب میکنند. بنفش تیره میتواند نشان دهنده ثروت و خوش گذرانی باشه در حالی که بنفش روشن نماد بهار و داستانهای عاشقانه است.
معانی مثبت رنگ بنفش
- ثروت
- معنویت
- پیچیدگی
- حکمت
- لوکس
- جوانی
معانی منفی رنگ بنفش
- ناراحتی
- اضطراب
- درونگرایی
- سرکوب
سیاه
رنگ سیاه برای انتقال حس توانایی و قدرت کاربرد داره .هر چند این رنگ برای طراحی لوگو کاربرد زیادی نداره، اما با قدرت و وقار و از سوی دیگر با مرگ، بدی و رمز و راز همراه است. از آنجایی که رنگ سیاه نماد قدرت است، سیاستمداران رو فقط در اتومبیلهای سیاه رنگ سوار میکنند. یک کراوات و لباس محلی سیاه رنگ نشانه مهم بودن و جدیت است.
امابرای طراحی لوگو از رنگ سیاه به همراه رنگهای بسیار روشن استفاده میشه برندهایی چون ABC, JVC, Sony, Agent 007, RCA, Mercedes از رنگ سیاه برای لوگوهای خود استفاده کردهاند.
معانی مثبت رنگ سیاه
- امنیت
- قدرت
- رسمی
- استحکام
- هوشمندی
- وقار
- توانایی
- راز
معانی منفی رنگ سیاه
- شیطان
- عزاداری
- سرکوب
- تهدید
- سرد شدن
خاکستری
خاکستری، رنگی تلفیقی که از ترکیب دو رنگ سیاه و سفید به دست میآید. استفاده ماهرانه از این رنگ قدرت و پیچیدگی را به خوبی نشان می دهد. خاکستری تا حدود زیادی میتواند پنهان شدن در وجود رنگ را به ما آموزش دهد. رنگ خاکستری میتواند عمیقاً بر روی رنگهای اطراف خود تأثیر بگذاره و باعث نوعی تعادل شود این رنگ نماد کمبود انرژی، خونسردی، خنثی بودن، مالیات، سنین پیری و آرام بودن است. اگر چه خاکستری رنگ خوبی برای طراحی لوگو نیست اما برای نشان دادن کیفیت نامناسب و ایجاد مقایسه محصولات مناسب است.
معانی مثبت رنگ خاکستری
- تعادل
- بیطرفی
- قابلیت اطمینان
- عدم توقف
- هوش
معانی منفی رنگ خاکستری
- عدم اعتماد به نفس
- افسردگی
- کمبود انرژی
- سرگیجه
سفید
سفید نماد همهی نیکیها و معصومیت ها و مخالف سیاه است. سفید با هر رنگی به راحتی ست میشه، ترکیب رنگ سفید با رنگ آبی جو جالبی به وجود میاره. رنگ سفید حس پاکی، معصومیت، تمیزی و زمستان منتقل میکند. اگرچه در فرهنگ شرقیها، سفید رنگ مرگ است. در برخی کشورها مانند هند، در مراسمهای مذهبی لباسهای سفید پوشیده میشه. استفاده بیشازحد از رنگ سفید باعث سردی و خالی بودن فضا و ایجاد حس تنهایی مشه.
معانی مثبت رنگ سفید
- خلوص
- سادگی
- شفافیت
- وضوح
- خنکی
- پاکی
معانی منفی رنگ سفید
- بی روح بودن
- سرد شدن
- فقدان
- خالی
قهوه ای
رنگ قهوهای سمبل طبیعت، دوستی و زمین است و از آنجایی که تداعی کننده کوه در ذهن مخاطب هست میتونه بیانگر استقامت، پایداری، تجربه وراحتی باشه. این رنگ به نوعی یه رنگ حمایتی است و میتونه غمانگیز و تا حدودی عجیب هم باشه. در جریان استفاده کاربردی و اصولی از رنگها، اگر رنگ قهوهای به درستی استفاده شود میتواند تأثیر خارقالعادهای داشته باشه.
معانی مثبت رنگ قهوه ای
- جدی
- گرما
- زمین
- اعتبار
- حمایتی
معانی منفی رنگ قهوه ای
- بی حوصلگی
- سنگین بودن
- غمگینی
- آلودگی
- محافظه کار
ارغوانی
رنگ ارغوانی ثبات رنگ آبی و انرژی رنگ قرمز رو با هم داره این رنگ علاوه بر حس حمایت و مهربانی احساس احترام و رضایت رو به مخاطب منتقل میکنه. معمولا کودکان رنگ ارغوانی رو به بقیه رنگ ها ترجیح می دهندبه همین جهت این رنگ برای محصولات مریوط به کودکان و زنان بسیار مناسب است
معانی مثبت رنگ ارغوانی
- تخیلی
- شور و اشتیاق
- دگرگونی
- نوآوری
- خلاق و مبتکر
- تعادل
معانی منفی رنگ ارغوانی
- ظلم و ستم
- عدم انطباق
- عجیب و غریب
- تصمیم بدون فکر
- گستاخی
سخن آخر در رابطه با تاثیر رنگ در برند
رنگ،جزء جدایی ناپذیر ادراک هر شی ای به حساب میاد. رنگ برندتون همانند لباسی که برتن میکنید، شخصیت برند تون رو شکل میده وبه هیچ عنوان نمیشه رو هوا یه رنگ رو برای برند تجاریتون انتخاب کنید . توجه داشته باشید که برای انتخاب رنگ قواعد خاصی و منحصر به فردی وجود نداره و این طراحان لوگوها هستند که باید با توجه به نوع فعالیت شرکت و نیاز مشتریان رنگ مناسبی رو برای یک برند انتخاب کنندزخ
خلاصه مقاله
چند روز پیش که در یکی از خیابون های اصلی شهر در حال قدم زدن بودم ناگهان ویترین یک مغازه پوشاک زنانه و بچگانه نظرم رو جلب کرد. ویترین این مغازه به این شکل بود که لباس تمام مانکن های زن و کودک به رنگ زرد بودند،راستش برای اولین بار بود که چنین ویتیرینی با […]
آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد
داستان رنگ ها!
واقعا مقاله خیلی قشنگی بود. خیلیییییی به دلم نشست. رویال کد ازت ممنونم بابت همچین مقاله خوب و جذابی.
خیلی وقت بود که دوس داشتم داستان این رنگبندی ها و اینا رو بدونم و بتونم توی طراحی هام ازش استفاده کنم. فکر کنم با این مقاله به آرزوم رسیدم:///