یک سایت فروشگاهی باید چه امکاناتی داشته باشه؟ | لیست امکانات یک فروشگاه اینترنتی
امیر فریدونی
اسفند 23, 1401
امکانات یک فروشگاه اینترنتی موفق
- محصولات بهروز و متنوع
- ارائه عکس و فیلم از محصولات
- بخش علاقهمندیها
- مقالهها
- ارتباط با شبکههای اجتماعی
- توضیحات کامل محصولات
- دسته بندی مناسب
- بخش نظرات مشتریان
- سوالات متداول
- درگاه پرداخت امن
- گزینههای مختلف برای پرداخت
- ارتباط با پشتیبانی
- جستوجوی سریع
- پیشنهاد محصولات مرتبط
- امکان مدیریت موجودی کالاها
- سبد خرید
- ویترین جذاب
- بخش پیشنهادات ویژه و تخفیفات
- میزان رضایت از محصول
اگه شما هم به فکر راهاندازی یک فروشگاه اینترنتی هستین و میخواین با طراحی سایت فروشگاهی برای کسب و کارتون، فروش خودتون رو بیشتر کنین و کسبوکارتون رشد بدین، احتمالا به این فکر میکنین که سایتتون باید چه امکاناتی داشته باشه که مشتریها بتونن به فروشگاه اینترنتی شما اعتماد کنن، تو سریعترین حالت ممکن خریدشون رو انجام بدن و از این خرید حس خوبی داشته باشن تا سایتتون به یه فروشگاه اینترنتی موفق و پرفروش تبدیل بشه.
تو این مقاله یه لیست کامل از همه امکاناتی که برای هر سایت فروشگاهی لازمه رو با همدیگه بررسی میکنیم.
این امکانات میتونن تاثیر فوقالعادهای روی رشد و موفقیت فروشگاه اینترنتی شما بذارن. پس اگه به فکر طراحی سایت فروشگاهی برای کسب و کارتون هستین، این مقاله رو تا انتها بخونین.
امکانات یک فروشگاه اینترنتی موفق
1. محصولات بهروز و متنوع
فرقی نمیکنه که یه فروشگاه فیزیکی دارین یا یه آنلاینشاپ توی اینستاگرام، همونطور که هر روز ویترین مغازهتون رو مرتب میکنین، کارهای جدید رو از انبار توی مغازه میچینین یا هر روز محصولات موجود خودتون رو استوری میکنین یا درباره هر محصول پست میذارین، باید سایت فروشگاهی خودتون رو هم بهصورت مداوم و منظم بهروز کنین تا مشتریهایی که از طریق سرچ تو گوگل، فروشگاه اینترنتی شما رو پیدا میکنن هم بتونن همه محصولات شما رو ببینن.
حالا این مورد چرا مهمه و جز امکانات سایت فروشگاهیه؟
اگه شما خودتون دانش فنی لازم رو ندارین و طراحی سایت فروشگاهی خودتون رو به شرکتهای طراحی سایت میسپارین، باید آموزشهای لازم درباره وارد کردن محصولات تو سایت، بهروز کردن سایت خودتون و بهصورت کلی کار کردن با پنل مدیریت سایتتون رو ازشون دریافت کنین تا بتونین محصولاتتون رو به صورت منظم بهروز کنین.
بیشتر بخونین: بهترین شرکت های طراحی سایت ایران در ۱۴۰۲
2. ارائه عکس و فیلم از محصولات
همه آدمها وقتی که میخوان خرید کنن، دوست دارن جزئیات بیشتری درباره محصول موردنظرشون رو ببینن. اگه از محصولات خودتون عکسها و ویدیوهای حرفهای و قشنگ بذارین، مشتریهاتون میتونن جزئیات بیشتر رو درباره محصولات ببینن، با اطلاعات کامل خرید خودشون رو انجام بدن و حس بهتری از خرید داشته باشن.
توجه کنین که در خریدهای آنلاین که مثل خرید آفلاین مشتریها نمیتونن با جزئیات کامل مصحول رو بررسی کنن، خیلی مهمه که عکسها و فیلمهای حرفهای و با کیفیت داشته باشین. وگرنه ممکنه یه محصول باکیفیت و خوب به خاطر اینکه عکس یا ویدیوی تار و نامناسب ازش گذاشتین، اصلا به فروش نره!
پس سایت فروشگاهی شما باید قابلیت این رو داشته باشه که بتونین عکسها و ویدیوهاتون رو به راحتی بارگذاری کنین.
3. بخش علاقهمندیها
گشتن توی بازارها و پاساژها به خیلی از آدمها حس خوبی میده و باعث میشه حالشون خوب بشه. حالا که تقریبا اکثرا کارهای ما آنلاین شده، خیلی از آدمها بازارگردیهاشون رو هم اینترنتی کردن و توی فروشگاههای اینترنتی مختلف میگردن و محصولاتشون رو میبینن.
حالا چرا سایت فروشگاهی باید بخش علاقهمندیها داشته باشه؟
چون بعضی از آدمها اصلا نمیخوان چیزی بخرن و فقط اومدن که سایت شما بچرخن، اما یه محصول چشمون رو میگیره؛ اگه اون لحظه به اون محصول نیازی نداشته باشن و فقط خوششون اومده باشه، اون رو توی بخش علاقمندیها ذخیره میکنن و این باعث میشه فروشگاه و محصول شما تو ذهنشون بمونه. اینجوری هر وقت نیاز به اون محصول داشتن، اولین گزینهای که بهش فکر میکنن سر زدن به سایت فروشگاهی شماست.
4. مقالهها
خوبه که بدونین فقط داشتن یه سایت فروشگاهی نمیتونه بهتنهایی فروش شما رو از اینرو به اونرو کنه و کسب وکارتون رو رشد بده! بلکه باید در کنار بخش فروشگاهی سایتتون، مارکتینگ و بازاریابی رو جدی بگیرین و با تولید محتواهای مرتبط و مناسب، مشتری رو به سایت خودتون بکشونین.
بهتره با توجه محصولاتی که میفروشین و نوع مشتریهاتون، مقالههای مرتبط و مفید تو سایت فروشگاهی خودتون داشته باشین. این کار باعث میشه که سایت شما رتبه بهتری در سئو بگیره و علاوه بر این چون با اون محتواها به مشتریهاتون کمک کردین، سریعتر اعتمادشون رو به دست میارین و احتمال خریدشون از شما افزایش پیدا میکنه.
مثلا اگه فروشگاه لباس دارین، میتونین مقالههایی با موضوع بررسی جنس انواع پارچه، نحوه نگهداری از لباسها با توجه به جنسشون، رنگهایی که بههم دیگه میان، مد سال و … داشته باشین.
البته باید حواستون به این موضوع باشه که تولید محتوا و سئو، یه بحث کاملا تخصصیه و مقالههایی که تو سایتتون منتشر میکنین باید براساس یک استراتژی و استانداردهایی تولید بشه تا منجر به افزایش فروشتون بشه.
پس خوبه که برای تولید محتوای سایتتون، از متخصصهای این حوزه کمک بگیرین.
اگه نیاز به مشاوره برای مارکتینگ و تولید محتوای سایتتون دارین، کافیه با رویالکد تماس بگیرین.
۰۳۴۹۱۰۱۱۲۱۰
اولین جلسه مشاوره مارکتینگ شما کاملا رایگانه!
5. ارتباط با شبکههای اجتماعی
اگه توی شبکههای اجتماعی فعالیت دارین، حتما تو یه بخشی از سایت فروشگاهی خودتون این مورد رو بیان کنین تا کسانی که از طریق سرچ گوگل به فروشگاه اینترنتی شما رسیدن، ترغیب بشن که شبکههای اجتماعی شما رو هم دنبال کنن.
این کار هم باعث میشه که شبکههای اجتماعیتون رشد کنن و فالوور بیشتری به دست بیارین و هم ارتباط مشتری باهاتون بعد از بستن سایت قطع نشه و باز هم کسبوکار شما رو توی شبکههای اجتماعی ببینن.
حتی میتونین از جملههای ترغیبکننده برای این بخش استفاده کنین، مثلا اگه کد تخفیف توی استوریهای اینستاگرامتون میذارین، این موضوع رو بیان کنین تا مشتریها رو به پیج یا بقیه شبکههای اجتماعیتون بکشونین.
6. توضیحات کامل محصولات
وقتی که خرید حضوری باشه، همیشه یه فروشنده توی مغازه هست که به سوالات مشتریها پاسخ میده، ویژگیهای محصولات رو براشون توضیح میده و مشتریها میتونن خودشون جنس و نوع محصول رو هم ببینن.
اما این اتفاق توی خرید آنلاین نمیافته و برای همینه که آدمها سختتر اعتماد میکنن.
شما میتونین با نوشتن توضیحات کامل درباره هر محصول، نقد و بررسی، مقایسه با بقیه نمونهها و … نقش همون فروشنده توی مغازه رو برای مشتریهاتون بازی کنین و اعتمادشون جلب کنین. توضیحات کامل مثل چی؟ مثلا اگه فروشگاه اینترنتی لباس دارین، توضیحاتی که باید بنویسین میتونه جنس پارچه، رنگ، سایز دقیق لباس، طرح پارچه، نحوه نگهداری و … باشه.
7. دسته بندی مناسب
مهمترین اصل اینه: کاربر نباید تو سایت و بین محصولات شما گم بشه.
که اگه این اتفاق بیافته، کاربر زمان زیادی برای پیدا کردن چیزی که میخواد، نمیذاره و با زدن یک دکمه سایت شما رو میبنده. داشتن یه دسته بندی مناسب از محصولات میتونه حس خوبی به مشتریهاتون بده، سریع کارشون رو راه بندازه و باعث بشه یه تجربه خوب از خرید تو سایت شما براشون ایجاد بشه.
به همین دلیل خیلی مهمه که طراحی سایت شما و دستهبندی محصولات و خدماتتون توسط یک متخصص UX طراحی بشه تا بهترین تجربه و فرایند خرید برای مشتری شما ایجاد بشه.
8. بخش نظرات مشتریان
احتمالا شما هم میدونین سختترین بخش فروش، جلب اعتماد مشتریهاست.
یکی از بهترین بخشهایی که میتونین برای جلب اعتماد کاربرد ازش استفاده کنین، بخش نظرات مشتریهای قبلیه.
آدمها دوست دارن تجربه بقیه از اون محصول رو بدونن و معمولا بخش نظرات هر محصول، پربازدیدترین قسمت صفحه محسوب میشه. بهتره که این بخش رو دستکم نگیرین و علاوه بر اینکه توی طراحی سایتتون بهش توجه میکنین، از مشتریهاتون هم بخواین تا نظرشون رو براتون بنویسن. حتی میتونین برای ترغیب اونها به این کار، بهشون کد تخفیف برای خریدهای بعدی بدین.
9. سوالات متداول
خوبه که تو سایت فروشگاهی خودتون یه بخش سوالات متداول داشته باشین و تو این بخش به یه سری سوالاتی که معمولا مشتریهاتون زیاد ازتون میپرسن و هر بار باید انرژی بذارین و بهشون جواب بدین، پاسخ بدین.
سوالاتی مثل نحوه ارسال محصول، شرایط مرجوع کردن کالا، نحوه دریافت کد رهگیری و مواردی از این قبیل که برای هر کسبوکاری ممکنه متفاوت باشه.
اینطوری مشتری برای گرفتن جوابش، مجبور نمیشه منتظر ارتباط گرفتن با پشتیبانی بمونه و همون لحظه جوابش رو میگیره و خریدش رو انجام میده.
تصمیم گرفتین تا برای کسبوکارتون یک سایت فروشگاهی حرفهای طراحی کنین؟
همین حالا از تیم متخصص رویالکد، مشاوره طراحی سایت دریافت کنین تا بهترین نتیجه رو برای سایتتون رقم بزنین.
10. درگاه پرداخت امن
خرید آنلاین این روزها خیلی رایج شده اما هنوز هم خیلی از آدمها از پرداخت اینترنتی میترسن و چند بار امنیت درگاه رو چک میکنن. چون برای وارد کردن شماره کارت و رمز خودشون نگران هستن.
اگه فروشگاه اینترنتی شما به یه درگاه پرداخت امن وصل باشه و مشتری بتونه از امن بودنش اطمینان حاصل کنه، احتمال خریدش از شما خیلی بالاتر میره.
11. گزینههای مختلف برای پرداخت
همونطور که تو مورد قبل هم گفتیم، خیلی از آدمها هنوز به پرداخت اینترنتی اعتماد ندارن و ترجیحشون اینه که اول محصول با چشمهای خودشون ببینن و بعد پول بدن.
مخصوصا اگه قرار باشه برای اون محصول پول زیادی هم پرداخت کنن!
حالا شما اگه میخواین این دسته از مشتریها رو از دست ندین، با توجه به نوع کسبوکارتون خوبه که به اضافه کردن گزینهها و روشهای مختلف پرداخت هم فکر کنین و تو فروشگاه اینترنتی خودتون پیادهسازی کنین.
مثلا میتونین پرداخت دو مرحلهای اضافه کنین یا گزینه پرداخت در محل رو تو سایتتون قرار بدین.
12. ارتباط با پشتیبانی
ممکنه سوالاتی برای مشتریها پیش بیاد که نتونن جوابش رو توی سایت فروشگاهیتون پیدا کنن.
گزینه ارتباط با پشتیبانی برای اینه که بدونن چطور میتونن باهاتون ارتباط بگیرن و سوالاتشون رو بپرسن.
از اونجایی که بیشتر آدمها دوست دارن سریع جواب سوالشون رو بگیرن، اگه سایتتون گفتوگوی آنلاین هم داشته باشه و بتونن همون لحظه سوالشون رو بپرسن و جواب خودشون رو بگیرین، مشتریها راضیتر و خوشحالتری خواهید داشت.
میتونین از شرکت طراحی سایتتون بخواین تا گزینه چت آنلاین رو هم به سایت فروشگاهیتون اضافه کنه.
13. جستوجوی سریع
مشتریهای ممکنه وقتی وارد فروشگاه اینترنتی شما میشن، به دنبال یه محصول خاص بگردن.
قابلیت جستوجوی سریع میتونه بهشون کمک کنه در سریعترین حالت ممکن، محصول موردنظرشون رو پیدا کنن و وقتشون تلف نشه. از طرفی این بخش باید قابلیت اعمال فیلترهای مختلف رو هم داشته باشه تا با سرعت بیشتری بتونن محصولات مختلف با فیلترهای مختلف رو پیدا کنن. فیلترهایی مثل رنج قیمت، اسم برند، جنس محصول و …
پس یکی از مهمترین امکانات یک سایت فروشگاهی اینه که قابلیت جستجوی سریع و فیلتر کردن رو داشته باشه.
14. پیشنهاد محصولات مرتبط
احتمالا تو سایت دیجیکالا دیدین که وقتی دارین توضیحات یه محصول رو بررسی میکنین، محصولات مرتبط با اون رو هم تو یه بخش بهتون نشون میده.
این پیشنهاد باعث میشه شما به صفحه بعضی از اون محصولات هم سر بزنین و اگه متناسب با نیازتون بود، اون محصول رو بخرین.
خیلی خوبه که تو فروشگاه اینترنتی شما هم همین اتفاق بیفته و به مشتریهاتون با توجه به محصولی که در حال بررسی هستن، محصولات مرتبط رو پیشنهاد بدین. اینطوری مشتری بیشتر و بیشتر تو سایتتون میچرخه و و احتمال خریدش بالاتر میره. این موضوع روی سئوی سایتتون هم تاثیر خیلی خوبی میذاره!
15. امکان مدیریت موجودی کالاها
امکاناتی که تا الان با هم بررسی کردیم، مخصوص مشتریها بود و برای راحتتر شدن خریدشون طراحی شدن. اما این مورد مخصوص شماست که صاحب فروشگاه اینترنتی هستین.
سایت فروشگاهی شما باید جوری طراحی بشه که شما بتونین تو بهینهترین حالت ممکن، موجودی کالاهاتون رو مدیریت کنین و سایت رو بهروز کنین. لازمه که موجودی کالاها بهتون اطلاعرسانی بشه و زمانی که موجودی یک کالا تو سایت تموم شده، شما مطلع بشین و اون رو شارژ کنین.
اینجوری خیلی سریع میتونین کالاهای روی سایت رو مدیریت کنین و دیگه نگران از دست رفتن مشتریهاتون نباشین.
16. سبد خرید
بخش سبد خرید به مشتریهای شما اجازه میده که با خیال راحت توی سایت شما بچرخن، محصولاتی که میخوان رو انتخاب کنن، به سبد خریدشون اضافه کنن و در نهایت هم بتونن خرید خودشون رو بازبینی کنن و محصولات رو چک کنن.
بهتره که آیکون سبد خرید تو قسمتی از صفحه باشه که جلوی چشم مشتری باشه و به راحتی بتونه بهش دسترسی داشته باشه.
17. ویترین جذاب
همونطور که مهمترین بخش یه فروشگاه فیزیکی ویترین اونه و ویترین جذابه که میتونه مشتریها رو به داخل مغازه بکشونه، مهمترین بخش یه سایت فروشگاهی هم صفحه اول سایته.
صفحه اول سایت شما، یعنی همون صفحهای که مشتریها به محض باز کردن سایتتون میبینن.
خوبه که صفحه اول سایت شما با دقت و حساسیت چیده بشه و چه بهتر که این کار رو به متخصص بسپارین تا بهترین دستهبندی، دکمهها، ویترین و محتواها برای این صفحه در نظر گرفته بشه.
زمانی که صفحه اصلی سایت شما از لحاظ ظاهری زیباست، از لحاظ دسترسی سادهست و از لحاظ محتوایی قانعکننده، مشتری شما ترغیب میشه تا مسیرش رو تو سایتتون ادامه بده.
در ضمن، مواردی مثل محصولات تخفیفدار، محصولات پرفروش، محصولات جدید و … چیزهایی هستن که میتونن ویترین یا همون صفحه اول سایت شما رو جذاب کنن و باعث افزایش احتمال خرید بشن.
18. بخش پیشنهادات ویژه و تخفیفات
تا حالا براتون پیش اومده که به یه محصول نیازی نداشتین یا توی لیست خریدتون نبوده اما فقط چون تخفیف داشته، اون محصول رو خریدین؟
حقیقت اینه که همه آدمها از خرید با تخفیف خوششون میاد و ممکنه اصلا برای خرید اون محصول برنامه خاصی نداشته باشن. اما وقتی میبینن تخفیف داره، ترغیب میشن که در اون لحظه و با تخفیف اون رو بخرن.
تخفیف و ارائه پیشنهاد ویژه، هم باعث افزایش فروش شما میشه و هم باعث میشه مشتریها خرید لذتبخشی رو تجربه کنن و حس خوبی داشته باشن.
میتونین به صورت دورهای و به مناسبتهای مختلف روی محصولات خودتون تخفیف بذارین.
سایت شما حتما باید تو صفحه اول خودش یه بخش برای ارائه محصولات تخفیفدار داشته باشه تا جلوی چشم بازدیدکنندهها باشه و مشتریها بتونن همه محصولاتی که تخفیف داره رو ببینن.
دوست دارین فروشگاههای اینترنتی محبوب ایران رو ببینین و امکاناتی که دارن رو بررسی کنین؟ این مقاله رو بخونین: ۱۰ فروشگاه اینترنتی محبوب ایران در سال ۱۴۰۲
19. میزان رضایت از محصول
علاوه بر قسمت نظرات مشتریان که یه بخش خیلی مهم تو سایت فروشگاهیه، اینکه مشتریهاتون بتونن میزان رضایت بقیه از این محصول رو بدونن هم اهمیت زیادی داره. این میزان رضایت رو میتونین با ستاره، درصد یا .. نشون بدین.
راستی اگه نمیدونین چطور باید سایت فروشگاهی خودتون رو راهاندازی کنین، این مقاله بهتون کمک میکنه: سایت فروشگاهی چیست؟ صفر تا صد طراحی یک فروشگاه اینترنتی
حرف آخر:
حالا که میدونین یه فروشگاه اینترنتی باید چه امکاناتی داشته باشه، دوست دارین یک سایت فروشگاهی با تمام این امکانات رو داشته باشه؟
سایتی که بتونه فروشتون رو افزایش بده و کسبوکارتون رو رشد بده؟ فروشگاه اینترنتیای که علاوه بر همه این امکانات، ویژگیهای یه سایت فروشگاهی حرفهای رو هم داشته باشه؟
ما تو تیم رویالکد کنارتون هستیم تا بتونین يک فروشگاه اینترنتی حرفهای و موفق برای کسبوکارتون راه بندازین.
همین الان میتونین به صفحه طراحی سایت فروشگاهی رویالکد سر بزنین، از ما مشاوره رایگان بگیرین و اولین قدم رو برای داشتن یه فروشگاه اینترنتی پرفروش و موفق بردارین.
آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد