
این روزا با توجه به شیوع بیماری کرونا و هجوم بی سابقه افراد به دنیای دیجیتال و آنلاین باعث شده که ما شاهد بسته شدن یا ورشکستگی مغازههای خرده فروشی باشیم و همین موضوع باعث شده که کسب و کار های بسیاری به سمت طراحی فروشگاه اینترنتی بروند. از طرف دیگه دنیای دیجیتال جایی هیجان انگیزه ست و صاحبان مشاغل با راه اندازی یک سایت فروشگاهی برند دیجیتالی فروشگاه خودشون رو تبلیغ و با همدیگه رقابت می کنن.
اما خردهفروشان هم میتونن روی این بازار موفق باشن و وارد دنیای دیجیتال بشن اما همه چیز به آسونی اتفاق نمیفته بلکه باید به عنوان یک مدیر یا صاحب کسب و کار مانند مدیران دیجی کالا از اسرار تجاری دنیای آنلاین با خبر باشید. توی این مقاله ما با عوامل مهم موفقیت فروشگاههای اینترنتی آشنا میشیم که نمیتونید از اونها چشم پوشی کنید.
چرا بسیاری از مشاغل تجارت الکترونیکی در دنیای دیجیتال دست و پنجه نرم میکنن؟
قبل از اینکه به سراغ عوامل موفقیت فروشگاه اینترنتی بریم لازم میدونم که اول در مورد اینکه چرا خیلی از مشاغل آنلاین توی دنیای دیجیتال به سختی رقابت دارن و بعضی هاشون خیلی موفق و بعضیها اصلاً رشدی ندارن.
دلایل زیادی هم برای رقابت بی رحمانه فروشگاههای اینترنتی توی صنایع مختلف با هم وجود داره اما حدود ۸۰% تمام فروشگاه های اینترنتی با شکست مواجه میشن و به طور قطع سه تا دلیل باعث این اتفاق تلخ و مانع موفقیت فروشگاه اینترنتی میشه؛
- مشتریان نحوه استفاده از سایت شما را بلد نیستن
- ارزش محصولات شما مشخص نیس
- گزارشگیری اندازهگیری سایت براتون دشواره.
اما نگران نباشید برای تمام این مشکلات راه حلی وجود داره. اگر هنوز نمیدونی که یک سایت فروشگاهی چه امکاناتی داره که باعث میشه از بقیه سایتها و رقباش متمایز بشه قبل از اینکه ادامه این مقاله رو بخونید توصیه میکنم اول مقاله ” امکانات سایت فروشگاهی “ سایت رویال کد رو مطالعه کنی و بعد سریع بیای ادامه مقاله عوامل موفقیت فروشگاه اینترنتی رو بخونی.
1. اولین عامل موفقیت فروشگاه اینترنتی; نام تجاری شما هدف شماست.
حتماً وقتی داشتید کسب و کارتان را راه اندازی می کردید خیلی در مورد نام تجاری و برند تون فکر کردید اما آیا با اصول انتخاب نام تجاری مناسب برای سایت و یا کسب و کارتون آشنایی دارید؟
نام تجاری شما باید کوتاه و مجموعهای از ارزشهای مربوط به تلاش های اصلی کسب و کار شما رو نشون بده، مرتبط با شغل شما باشه. انتخاب غلط نام تجاری و نامرتبط با شغل شما باعث آسیب به کسب و کار شما و انتقال نادرست پیام شما به مخاطب میشه.
اگر نمی دانید چه نکاتی را باید برای انتخاب نام برند رعایت کنید پیشنهاد می کنم مقاله ” نکات انتخاب نام برند “ را مطالعه نمایید
کاربران هم هنگام خرید از شرکت شما تصویری در مورد هویت برند شما در ذهن خودشون ایجاد میکنن و احتمالاً اولین برداشتشون از برند شما را هیچ وقت فراموش نمیکنن این موضوع به این معنی که اونها هنگام خریدهای دیگه شما رو به یاد میارن و احتمالاً دوباره بیان از شما خرید کنن.
اگه نام تجاری و برند شما ضعیف باشه مشتریان ناراضی به احتمال زیاد داستانهای بد رو به دوستان و خانواده خودشون بازگو می کنن و این خیلی بیشتر از تعداد مشتریان راضی که داستانهای خوب رو به اشتراک میزاره مشتریان خوشحال و راضی ممکنه به چند دوست خودشون رو بگن به مشتریان ناراضی بیشتر از افراد راضی،ویژگیهای منفی شما رو به بقیه اطلاع میدن.
پس یعنی افرادی که علیه شما هستن بیشتر از افرادی هستن که از شما راضی هستن این فقط در مورد مشتری های ناراضی صدق نمیکنه بلکه وقتی نام تجاری شما خوب انتخاب نشه حتی رقیبان شما هم مثل افراد ناراضی رفتار میکنن و دیگه در دوران دیجیتال رقابت شما محدود به فروشگاه اونطرف خیابون نیست بلکه اگه برند قویتری از شما همون کالایی که شما میفروشین رو عرضه کنه به راحتی میتونه سهم بازار شما رو هم مال خودش کنه
بنابراین شما برای جلب مشتری ها به یک پیشنهاد فروش منحصر به فرد و اصطلاحاً USP نیاز دارید USP یعنی محصول شما متفاوت باشه یا حداقل یک ویژگی منحصر به فرد نسبت به محصولات مشابه توی بازار داشته باشین.
2. دومین عامل موفقیت فروشگاه اینترنتی; سئو سایت رو بهبود ببخشید.
گوگل به نوعی مثل یک آگهیدهنده رفتار میکنه و تصمیم میگیره کدوم وب سایت ها در بالای نتایج جستجوی حالت عادی قرار بگیرن. اما این روزها با توجه به بروزرسانیهای مداوم الگوریتم های گوگل، رسیدن به نتایج اول گوگل خیلی سخت شده به صورتی که وقتی سایت شما از قوانین و الگوریتمهای گوگل پیروی نکنه گوگل هم وب سایت شما رو نقض می کنه و در بین نتایج اولیه و با رتبه بهتر نمیشناسه.
در بحث سئو، ما شاهد هستیم که به صورت غیرقانونی و روشهای سئو سیاه، تونستن به صورت موقت در نتایج جستجوی گوگل قد علم کنن اما محتوای آنها از کیفیت خوبی برخوردار نیست و گوگل باهوش تر از چیزی که فکر می کنن به زودی رتبه این سایتها به شدت پایین اومده و مطالبشون از نتایج جستجو حذف میشن.
برای بهبود سئوی سایتتون و موفقیت فروشگاه اینترنتی، دستورالعملهای گوگل رو به طور منظم مرور کنین و از انتشار محتواهای بیش از حد تبلیغ محور خودداری کنین.
اگه سعی کنین گوگل رو فریب بدید و فکر کنید که سایت شما در مورد چیز ارزشمندی صحبت کرده اما در واقع فقط با لینک های وابسته پر شده رتبهبندی خودتون رو به خطر میندازین.
همچنین برای اینکه رتبه بالاتری در گوگل دریافت کنید صفحات فرود با کلمات کلیدی مرتبط منتشر کنید با این کار میتونین توی جستجوهای مربوط به کلمه کلیدی که شما تعریف کردین نشون داده بشین و سایتتون با افزایش ترافیک باعث افزایش فروشتون بشه
اما برای اینکه بتونی بهترین کلمات کلیدی حوزه خودتون در وقت مناسب شما پیدا کنین میتونین برای شروع از ابزاری مانند Google Adwords، Keyword Planner یا Ubersuggest و غیره استفاده کنیم.
3. سومین عامل موفقیت فروشگاه اینترنتی; مشتریان یک تجربه کاربری عالی رو دوست دارن.
شما هم اگه دوست دارین ترافیک سایتتون رو به سمت اقدام مشتری به خرید محصولات تون هدایت کنید باید UX یا تجربه کاربری سایتتون رو بهینه کنید.
برای اینکه بدونید اصطلاح UX و هر اصطلاح استارتاپی دیگه معنیش چیه میتونید به مقاله ” اصطلاحات و واژگان استارتاپی “ مراجعه کنین.
اگه بازدیدکنندگان سایت شما وقتی وارد سایتتون میشن همه چیز شلوغ و یا گیج کننده باشه اونها به سادگی از سایتتون خارج میشن.
استفاده از سایت شما باید همیشه آسون و راحت باشه. همچنین باید داخل وب سایتتون مشخص کنین که کسب و کار شما چیکار میکنه و چه خدماتی ارائه میکنه آدرس دقیق تون کجاست و کلاً باید صفحه درباره ما داخل سایت تکمیل و کامل باشه. همچنین اون چیزی رو که برند شما در سایت انجام میده را تقویت کنین. یعنی چیزهایی که ممکنه برای شما واضح باشه ممکنه برای شخص دیگه مشخص و روشن نباشه پس بهتره کاری که انجام میدید رو به خوبی به نمایش بگذارید.
داخل سایتتون سبد خرید قابل مشاهده و با دسترسی آسان قرار بدید و فرایند پرداخت تون ساده و راحت باشه.
هیچکس دوست نداره با یک فرایند پرداخت روبرو بشه که خرید محصول را بیش از اندازه براش سخت کنه.
در صورت لزوم محتوای تعاملی و ترجیحا مرتبط با وب سایت و کسب و کار خودتون رو منتشر کنید مثل فیلم، تصاویر متحرک، بازی ها و غیره داخل سایتتون همیشه از تستهای دو گزینه استفاده کنین تا بفهمین کدوم یکی بهتر جواب میده؟
برای تاثیرگذاری در روند به حداکثر رسوندن فروش از ابزاری مثل آن بونز استفاده کنین.
یکی از مهمترین مسئلهها در موفقیت فروشگاه اینترنتی بهینهسازی تجربه کاربری تلفن همراه هست. علتش اینه که توی سال ۲۰۱۸ تعداد بیشتری از مشتریها از طریق تلفن همراه خرید میکنن. همچنین نسخه موبایل سایت شما نباید دقیقا مثل وبسایت معمولی شما باشه.
اطمینان حاصل کنین که زمان بارگیری اطلاعات سایت شما برای کاربر سه ثانیه یا کمتر طول میکشه.
4. چهارمین عامل موفقیت فروشگاه اینترنتی; شفافیت باعث ایجاد اعتماد میشه.
اگه میخواید توی دنیای دیجیتال موفق بشین باید با مشتریان صاف و صادق باشین اگه اینطور نباشه اونا به شما اعتماد نمیکنن. یکی از ساده ترین راههای شفافسازی اینکه اطلاعات تماس خودتون رو دقیقا در وب سایت قرار بدین.
سایت شما باید طوری طراحی شده باشه که بتونه آدرس ایمیل شماره تلفنتون رو در پایین یا بالای هر صفحه در سایت نشون بده. همچنین شما میتونید صفحه تماس با ما را اضافه کنید.
به این ترتیب مشتریان میفهند که چطور می توانند با شما تماس بگیرند و اینکه آنها با یک فروشگاه واقعی با آدرس واقعی طرف هستند داخل سایتتون برای هر محصول به صورت مشخص و واضح اطلاعات مربوط به محصول را درج کنیم اگه احتمالاً هزینه حمل و نقل و یا هزینه اضافی را پرداخت میکنین یا برای حمل و نقل از طرف مشتری باید هزینه پرداخت بشه حتماً این مورد رو در صفحه پرداخت ذکر کنین.
بازدیدکنندگان وب سایت فروشگاه شما در واقع تجربه لمس کردن کالای شما رو در فروشگاه فیزیکی ندارن و فقط اطلاعات موجود رو میبینن بنابراین کیفیت اطلاعات محصولات و تصاویر پیوست شده میتونه تا حد زیادی فروش شما رو بهبود ببخشه.
همچنین برای موفقیت فروشگاه اینترنتی باید شرح مفصلی از صفات محصول خودتون ارائه بدین و یادتون باشه که مزایای اصلی این محصولات را برجسته کنین. قیمت محصول شما باید دارای قیمت رقابتی باشه. قیمت خیلی بالا و گرون ممکنه به صورتی که ارزش کالا با قیمتش برابری نمیکنه تلقی بشه یا اگر قیمت کالای شما خیلی پایین و ارزون باشه ممکنه نسبت به کالاهای مشابه با قیمتهای بالاتر مشکوک باشه که از ارزش کمتری برخوردارن. بنابراین قیمت گذاری مناسبی انجام بدین.
5. پنجمین عامل موفقیت فروشگاه اینترنتی; تعامل فروشگاه اینترنتی رو تقویت کنید.
سادهترین راه برای بالابردن تعامل فروشگاه شما با جامعه، استفاده از رسانههای اجتماعی هست. رسانههای اجتماعی برای تبلیغ نام تجاری شما در حال حاضر خیلی مفیده. خوشبختانه امروزه شبکههای اجتماعی مثل اینستاگرام، فیسبوک، لینکدین، یوتیوب و پینترست و غیره بیشترین مخاطبان و کاربران رو دارن که شما میتونین حساب کاربری خودتون رو در اون ها ایجاد و به میلیونها نفر در دنیای واقعی دست پیدا کنین. قابل توجه افرادی که هنوزم فکر میکنن فروش در حالت سنتی بیشتر از فروش آنلاینه. اما باید بگم که این تعداد از افراد رو فقط توی شبکههای اجتماعی میتونین مخاطب خودتون قرار بدین. پس شبکههای اجتماعی یکی از بهترین تریبونها برای کسب و کار و فروشگاه آنلاین شماست.
حالا باید از طریق بازاریابی محتوا کارتون رو گسترش بدید. ۴۲ درصد از بازاریابان محتوای B2C خودشون رو خیلی متعهد به بازاریابی محتوا میدونن. یعنی بازاریابی محتوا بیشتر از چیزی که فکر میکنید در رشد کسب و کار تون موثره.
برای این کار شما باید برای محصولات شرکت تون وبلاگ درست کنین و با اشتراک گذاشتن اطلاعات مفید یا با پاسخ به سوالات آنها به مشتریان خودتون کمک کنید. همچنین میتونید پست های وبلاگی رو درباره بروزرسانیهای توسعه محصول بنویسین و به مشتریان تون بگید که چرا محصول جدید مفیده چه ویژگی هایی داره و چه زمانی قابل دسترس هستن؟ این موضوع باعث ایجاد علاقه به محصول جدید قبل از عرضه عمومی میشه. محتوای وبلاگ با کیفیت باعث افزایش تعامل میشه چون ایجاد بک لینک هم کمک می کنه.
بعد از این که یک برند قدرتمند دارای تجربه کاربری خارقالعاده شدید که محتوای مرتبط و شفافیت برای مشتری ایجاد کردید. میتونید هزینه بودجه تبلیغات خودتون رو هم تعیین کنین. برای تبلیغات شما می تونید مقداری از بودجه تون رو صرف تبلیغات پست مستقیم یا تبلیغات در شبکههای اجتماعی کنین. از بین دو گزینه تبلیغات پولی رسانههای اجتماعی کمترین هزینه رو دارن بنابراین سعی کنید همونطور که گفتم از طریق رسانه های اجتماعی و شبکه های اجتماعی مخاطبان خودتون رو افزایش بدین.
شما میتونین برای تعامل بیشتر با ایجاد یک بخش انجمن یا باشگاه مشتریان داخل وبسایت خودتون به کاربران این امکان رو بدین که با هم در ارتباط باشن.
یک راه عالی دیگه برای ایجاد تعامل برگزاری برخی از رویدادها و مهمانی ها و جشن ها هستن. مثلاً یک جشنواره معرفی محصول برگزار کنین تا افراد بتونن محصولات جدید شما رو امتحان کنن.
اگه فقط فروشگاه آنلاین هستین و فروشگاه فیزیکی ندارین میتونین جشنواره های خودتون رو توی یک مکان عمومی مثل مرکز برگزاری مراسمها انجام بدین.
هشتگ مربوط به رویداد خودتون رو ایجاد کنید و اون رو به تقویم فیس بوک تون اضافه کنید و برای فالوور های خودتون دعوتنامه ارسال کنید به همین سادگی!
شما در این رویداد کاربران رو تشویق می کنید که یک کال تو اکشن مناسب رو انجام بدن مثل ثبت نام داخل سایت، ارسال تصاویر از محصولات خریداری شده از شما و غیره.
در طول جشنواره یا رویداد تون حتما برای فروش فوق العاده محصولات برنامه ریزی کنید و با مشتریان تون در مورد اینکه محصولات شما چیکار می کنن و چطور زندگی اونها رو بهتر میکنن صحبت کنید.
فقط به خاطر این که وب سایت شما اینترنتیه و به صورت حضوری نیست نباید فکر کنیم که نمیتونیم تعامل فروشگاه مان رو ایجاد کنیم.
با فروشگاه آنلاین همه جوره میصرفه!
توی این عصر تکنولوژی، هر چیزی که با اینترنت ادغام شده موفقیتش تضمین شده و روز به روز هم بیشتر میشه. و این تنها با ایجاد فروشگاه های آنلاین برای شما صاحبان کسب و کار میسر میشه ما در این مقاله عوامل موفقیت فروشگاه اینترنتی را با هم بررسی کردیم میدونستیم که تنها داشتن فروشگاه اینترنتی کافی نیست و باید راه و چاه موندن مسیر موفقیت رو دونست و مقوا رو یکی پس از دیگری کنار زد.
اگه تو هم قصد راه اندازی یک فروشگاه انلاین داری اما نمیدونی از کجا شروع کنی با مشاوران مجرب سایت رویال کد تماس بگیر تا بصورت کاملا رایگان راهنماییت کنن.
آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد