راهنمای طراحی وب سایت برای کسب و کارهای کوچک

رویال کد > راهنمای طراحی وب سایت برای کسب و کارهای کوچک
راهنمای طراحی وب سایت برای کسب و کارهای کوچک

رضا ذوالعلی

آبان 14, 1401

در این روزها که اغلب مردم به خرید آنلاین رو آورده‌اند، داشتن یک وب‌سایت جذاب و کارآمد جز کلیدهای موفق، چه برای کسب‌وکارهای کوچک و چه برای کسب‌وکارهای بزرگ به‌حساب می‌آید. چراکه ما هر روز شاهد بیشترشدن تعداد مشتریان آنلاین هستیم، و برای اینکه بتوانیم در این بازار پررقابت کسب‌وکار، اعتبار و اعتماد افراد را کسب کنیم، نیاز داریم که وب‌سایتی خوب و کاربرپسند داشته باشیم. درواقع بدون داشتن سایت به‌راحتی از این قافله، عقب می‌مانید.

برای اینکه به طور دقیق بدانید که راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی به چه شکل است می‌توانید مقالهٔ چگونه یک فروشگاه اینترنتی موفق راه‌اندازی کنیم را مطالعه کنید.

رویال کد در کنار شماست تا نحوه ساخت یک وب‌سایت مناسب برای کسب‌وکارهای کوچک، را برای شما عزیزان توضیح دهد.

چگونه برای کسب‌وکار کوچک خود، وب‌سایتی طراحی کنم؟

موارد بسیاری وجود دارد که باید در وب‌سایت خود لحاظ کنید؛ چراکه با رعایت نکات طلایی در طراحی سایت می‌توانید برای کسب‌وکار کوچک خود، سایتی جذاب و کاربردی داشته باشید؛ اما مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

1.هدف خود را مشخص کنید

مهم‌ترین گامی که افراد در شروع طراحی سایت برای یک کسب‌وکار کوچک خود باید بردارند این است که ابتدا هدف خود را، مشخص کنند. درواقع قبل از اینکه بخواهید وقت برای طراحی سایت بگذارید باید هدف و بودجه خود را مشخص کنید تا بتوانید از موارد پایین به‌راحتی در طراحی وب‌سایتتان استفاده کنید؛ چراکه عملکرد وب‌سایت شما به اینکه از کدام ابزارها برای راه‌اندازی استفاده شود، اهمیت دارد.

به‌طورکلی قبل از شروع هر کاری از خود سؤالات زیر را بپرسید و پاسخ دهید:

  • هدف اصلی وب‌سایت من چیست؟
  • در حال حاضر بازاریابی کسب‌وکار من چگونه است؟
  • وب‌سایت من به چه کارکردهایی نیاز دارد؟
  • کسب‌وکار من را در چند سال آینده در کجا دیده می‌شود؟

2.انتخاب قالب مناسب برای وب‌سایت خود

قالب‌های بسیاری برای تولید وب‌سایت در دنیا وجود دارد؛ اما نکتهٔ بسیار حائز اهمیت این است که باید قالبی را انتخاب کنید تا مرتبط به حوزهٔ کاری‌تان باشد.

چراکه قالب‌ها، مختص یک هدف یا موضوعی خاص از مد و هنر آشپزی گرفته تا سلامتی طراحی شده‌اند.

درواقع باتوجه‌به نیازهایی که هر حوزه دارد، تولید شده‌اند. بعد از اینکه قالب مرتبط به حوزهٔ کاری‌تان را انتخاب کردید، نوبت به آن رسیده که دسته‌بندی‌های مختلفی که کسب‌وکارتان به آن نیاز دارد را به بهترین شکل در قالب پیاده کنید. برای این کار باید آنچه را که می‌خواهید وب‌سایتتان نمایش دهد، در تقسیم‌بندی خود لحاظ کنید.

برای اینکه بهترین قالب‌های وردپرسی را بشناسید می‌توانید مقالهٔ بهترین قالب‌های وردپرسی همچنین انواع قالب‌های فروشگاهی وردپرس را مطالعه نمایید.

3. انتخاب نام دامنه

یکی از موارد مهم در طراحی سایت، انتخاب نام دامنهٔ مناسب است ما در این قسمت مواردی را برای شما ارائه می‌دهیم که باید در هنگام انتخاب نام دامنه، به آن‌ها توجه بسیاری کنید. مانند:

  • تلفظ و هجی کردن نام دامنه باید ساده و آسان باشد تا نام دامنه شما هنگام گفتن و همچنین نوشتن قابل‌درک باشد و کاربران به‌راحتی بتوانند نام دامنه را به اشتراک بگذارند.
  • برای اینکه افراد نام دامنه شما را به‌خاطر داشته باشند می‌توانید آن را  مختصر نگه دارید.
  • هرچه نام دامنه کوتاه‌تر و کاربرپسندتر باشد، ماندگاری بیشتری در ذهن‌ها دارد و نوشتن آن نیز بسیار آسان‌تر از دامنه‌های بلند است.
  •  نامی را انتخاب کنید که خاص بودن و منحصربه‌فرد بودن وب‌سایت شما را در بین رقبا نشان دهد.
  • تاحدامکان از اعداد و خط فاصله در نام دامنه خود بپرهیزید. زیرا آنها برای کاربران بیش از حد گیج‌کننده هستند.
  • سعی کنید نام دامنه خود را با نام تجاری خود انطباق دهید یا نام‌هایی شبیه به هم انتخاب کنید، این کار باعث می‌شود حضوری پررنگ‌تر در دنیای کسب‌وکارها داشته باشید.

4. انتخاب‌ هاست مناسب

برای اینکه وب‌سایت مشاغل کوچک شما توسط کاربران دیده شود، نیاز دارید که یک ارائه‌دهنده میزبان وب یا همان‌ هاست، انتخاب کنید.

در نظر داشته باشید که از شرکتی، هاست تهیه کنید که مورد اعتماد باشد تا وب‌سایتتان دچار مشکل نشود.

در انتخاب هاست به موارد زیر توجه داشته باشید:

  • برای کسب‌وکارهای کوچک، هاست اشتراکی یا ابری مناسب است؛ چراکه قیمت پایین‌تری نسبت به هاست اختصاصی دارد و چون این نوع کسب‌وکارها ترافیک خیلی بالایی ندارد، به‌راحتی این نوع‌ هاست برای آن‌ها کافی خواهد بود.
  • به آپ‌تایم (uptime) توجه کنید؛ زیرا اگر سایت شما در دسترس نباشد، تمام هزینه و وقتی که صرف کرده‌اید، از دست خواهید داد. درواقع هاستی را انتخاب کنید که حداقل ۹۹.۹ درصد آپ‌تایم ارائه دهد.
  • هاست‌ها وظیفه دارند فایل‌ها و اطلاعات وب‌سایت شما را ایمن نگه دارند، درنتیجه به دنبال هاستی باشید که امنیت سایت شما را تأمین کند. درواقع هاستی را انتخاب کنید که ویژگی‌هایی مانند گواهی‌نامه SSL، فایروال و محافظت در مقابل بدافزارها، داشته باشد.

برای اطلاعات دربارهٔ شرکت‌های ارائه‌دهنده هاست، می‌توانید مقالهٔ بهترین هاستینگ‌های ایران را مطالعه کنید.

5. وب‌سایت را برای موتورهای جستجو بهینه سازی کنید

سئو یا بهینه‌سازی برای موتورهایی جستجو، فرایندی است که برای بهبود بخشیدن رتبه وب‌سایت‌ها در موتورهای جستجو، به کار گرفته می‌شود.

برای اینکه به رتبهٔ خوبی در موتورهای جستجو از طریق جستجوی ارگانیک برسید، باید از تکنیک‌های سئو کمک بگیرید.

زمانی که رتبه‌بندی در نتایج جستجو بهبود یابید، باعث می‌شود که سایتتان مخاطبین بیشتری را داشته باشد که به دنبال آن فروش بیشتری را نیز تجربه خواهید کرد.

درواقع موارد بسیاری برای پیداکردن وب‌سایت خود در گوگل وجود دارد که می‌توانید با استفاده از این استراتژی‌های سئو، بازدید سایت خود را بالا ببرید.

مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  • باید به مواردی که مشتریان شما در جستجوی آن هستند، توجه کنید و مطابق با آن به کلمات کلیدی یا جستجوی عبارات که مشتریان برای یافتن محصولات، خدمات و راه‌حل‌های خاص به دنبال آن هستند بپردازید.
  • پیاده‌سازی این کلمات و عبارات کلیدی در وب‌سایت شما، از عنوان صفحه گرفته تا عکس، فیلم، محتوا و متن تصاویر، به ارتقا رتبه سایت شما در نتایج جستجوی گوگل کمک بسیاری می‌کند.
  • سرعت وب‌سایت خود را افزایش دهید. یکی از عواملی که باعث بالارفتن رتبهٔ سایت شما می‌شود، سرعت سایت است؛ چراکه سرعت تأثیر مستقیمی بر موقعیت سایت کسب‌وکارتان در نتایج موتور جستجو دارد.
  • صفحات وب شما باید در عرض چند ثانیه به طور کامل چه در مرورگرهای دسکتاپ و چه در موبایل بارگیری شده و نمایش داده شود.
  • از دیگر عوامل بهبود و بهینه‌سازی سرعت وب‌سایت، می‌توان به استفاده از تصاویر با ابعاد مناسب اشاره کرد. برای این کار بهتر است از تصاویری با پسوند JPG به‌جای PNG استفاده کنید. البته در نظر داشته باشید که از بارگذاری محتوای تصویری و ویدئویی بیش از حد خودداری نمایید.
  • meta description یا توضیحات متا را در سایت خود حتماً اضافه کنید. چراکه که متا یکی از المان‌های HTML به‌حساب می‌آید که برای توصیف و همچنین خلاصه کردن وب‌سایت شما به کار می‌رود. درواقع با قراردادن توضیح متا، خلاصه کوتاهی از وب‌سایت شما در زیر URL نتایج جستجو یا اشتراک‌گذاری‌های شبکه‌های اجتماعی، به نمایش داده  می‌شود.

برای مطالعه بیشتر دربارهٔ بهترین شرکت‌های سئو، می‌توانید مقالهٔ 10 شرکت برتر seo را مطالعه کنید.

6. به نیاز کاربران دقت کنید

یکی دیگر از مهم‌ترین مواردی که باید در هنگام طراحی سایت دقت کنید این است که زمانی کاربر وارد سایت شما می‌شود، به چه مواردی نیاز دارد تا بتواند در کمترین زمان ممکن کالای موردنظر خود را پیدا و خریداری کند.

درواقع باید سایت خود را به‌گونه‌ای طراحی کنید که تمام محصولات موجود در سایت دسته‌بندی‌شده باشند و امکان جستجوی کالا نیز وجود داشته باشد تا کاربر فقط با تایپ کالای موردنظر آن را پیدا کرده و خرید خود را انجام دهد.

7. تمام صفحات مربوطه را اضافه کنید

وب‌سایتی موفق است که از چندین صفحه برخوردار باشد؛ چراکه داشتن سایت چند صفحه‌ای برای هر کسب‌وکاری مانند مشاغل کوچک، بسیار اهمیت دارد؛ زیرا با انجام این کار، وب‌سایت شما این امکان را دارد تا محتواهای گسترده، خدمات، محصولات، تماس و… را به کاربران ارائه دهد.

مهم‌ترین صفحاتی که باید برای وب‌سایت کسب‌وکارهای کوچک خود در نظر بگیرید عبارت‌اند از:

صفحه نخست:

صفحه نخست یا همان صفحه اصلی باید از جذابیت بسیاری برخوردار باشد، چراکه به‌عنوان ویترین محل کارتان محسوب می‌شود و تأثیر مستقیمی در جذب مشتری، دارد برای این کار می‌توانید از فونت خوانا، تصاویر، فیلم و.. در صفحهٔ اصلی سایت استفاده کنید.

صفحات محصولات یا خدمات:

شامل یک صفحه برای هر سرویس یا دسته‌بندی محصولات فروشگاه شما است. برای مثال صفحات محصولات یا خدمات یک پوشاک زنانه ممکن است شامل شلوار، مانتو و … باشد.

صفحه درباره ما:

مشتریان علاقه دارند که بدانند شما از چه زمانی و چگونه  کسب‌وکار خود را آغاز کرده‌اید و همچنین چه چیزی شما را از بقیه متمایز می‌کند.

درواقع یکی از مؤثرترین و مهم‌ترین راه‌های برقراری ارتباط با مشتریان، داشتن صفحهٔ دربارهٔ ما است.

صفحه تماس با ما:

در حقیقت این حق مشتری است که از فروشگاه شما شماره‌ای داشته باشد تا در صورت نیاز با آن نماس بگیرد.

با ایجاد صفحهٔ تماس با ما، درواقع باعث می‌شود که مشتری راحت‌تر بتواند به وب‌سایت شما اعتماد کند و خرید خود را انجام دهد.

البته لازم به ذکر است که در این صفحه فقط شمارهٔ تلفن درج نمی‌شود؛ بلکه اطلاعات دیگری نیز مانند آدرس مکان، پیوندهای شبکه اجتماعی، آدرس ایمیل و یک فرم پیام کوتاه در این صفحه قرار گرفته می‌شود.

صفحهٔ پرداخت:

صفحهٔ پرداخت یکی از اساسی‌ترین صفحه‌های یک وب‌سایت به‌حساب می‌آید چرا که کاربران با رفتن به این صفحه می‌تواند سفارش خود را نهایی کند.

توجه داشته باشیدکه باید از درگاه‌های مطمئنی در سایت خود استفاده کنید که امنیت مشتریانتان را بتواند به طور کامل تأمین کند.

برای آشنایی با درگاه‌های پرداخت الکترونیکی می‌توانید مقالهٔ بهترین درگاه‌های واسط ایران را مطالعه کنید.

صفحهٔ سبد خرید:

همان‌طور که زمانی در یک فروشگاه فیزیکی به خرید می‌روید، برای اینکه کالاهایی را که انتخاب کرده‌اید را تا انتهای خرید بتوانید نگهداری کنید، نیاز به یک سبد دارید. یک فروشگاه اینترنتی نیز همانند فروشگاه فیزیکی است و مشتریان به صفحهٔ سبد خرید نیاز دارد تا هر کالایی را که انتخاب کردند را به سبد خود اضافه کرده تا در انتها، همهٔ کالاها را یکجا خریداری کنند.

برای اطلاع از امکانات دقیق یک سایت فروشگاهی، می‌توان مقالهٔ امکانات سایت فروشگاهی شامل چه مواردی است را مطالعه کنید.

سخن پایانی

ما در این مقاله سعی کردیم با ارائه یک راهنمای 7 مرحله‌ای به شما کمک کنیم تا وب‌سایت کسب‌وکار کوچک خود را طراحی کنید.

همچنین ما تمامی تخصص و تجربه خود را به کار گرفتیم تا به شما یاد بدهیم چگونه از سایت خود استفاده کنید تا برای تبدیل‌شدن به قطب نیرومند در صنعت خود بالاترین بازده را داشته باشید.

اما لازم به ذکر است که سایت بخش اصلی و مهم کسب‌وکار شما است و حتماً باید آن را به متخصص طراحی سایت بسپارید تا بتوانید وب‌سایتی باتوجه‌به نیاز و حوزهٔ کاری‌تان طراحی کند.

خوشحال می‌شویم نظرات و تجربیات خود را در قسمت دیدگاه برای ما درج کنید.

خلاصه مقاله

در این روزها که اغلب مردم به خرید آنلاین رو آورده‌اند، داشتن یک وب‌سایت جذاب و کارآمد جز کلیدهای موفق، چه برای کسب‌وکارهای کوچک و چه برای کسب‌وکارهای بزرگ به‌حساب می‌آید. چراکه ما هر روز شاهد بیشترشدن تعداد مشتریان آنلاین هستیم، و برای اینکه بتوانیم در این بازار پررقابت کسب‌وکار، اعتبار و اعتماد افراد را […]

اگر این مقاله برایتان مفید بود با دوستانان به اشتراک بگذارید:
لینک مقاله کپی شد
پیام بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

دیدگاه ها تا کنون دیدگاهی برای این مقاله ثبت نشده است