مهم ترین اصطلاحات طراحی سایت که باید بدانید

مهم ترین اصطلاحات طراحی سایت
سارا کاراموزیان

مرداد 25, 1401

طراحی سایت یک تخصص است و مانند هر تخصص دیگری، شامل اصطلاحات و عبارات مختص به خود است. افرادی که در این حوزه مشغول به کار هستند، باید با تمامی این اصطلاحات آشنایی کامل داشته باشند.

شما ممکن است به‌عنوان فردی که طراح سایت نیستید، بارها عبارات مرتبط با این حرفه را شنیده باشید اما مفهوم آنها برای شما ناآشنا باشد.

در این مقاله از وب‌سایت رویال کد، مفاهیم، عبارات تخصصی و اصطلاحات طراحی سایت و همین‌طور زبان‌های برنامه‌نویسی پرکاربرد در این حیطه را بررسی خواهیم کرد.

مرورگر (Browser) اولین اصطلاحات طراحی سایت:

به سراغ بررسی اولین اصطلاحات طراحی سایت در لیستمان یعنی مرورگر می‌رویم. مرورگرها نرم‌افزارهای کاربردی و سبکی هستند که برای دریافت، ارسال ، نمایش و مرور اطلاعات، جستجوی وب‌سایت‌ها (برای مثال: بررسی وضعیت آب و هوا و اطلاع از اخبار) در وب جهانی یا یک وب‌سایت محلی مورد استفاده قرار می‌گیرد . این نرم افزار ها روی سیستم شما نصب می‌شوند و توسط آنها به دنیای اینترنت وارد می‌شوید.

مرورگرها اطلاعاتی که شما به دنبال آن هستید، از سرتاسر اینترنت جمع‌آوری کرده و در اختیار شما قرار می‌دهند؛ این اطلاعات ممکن است دقیقاً همان چیزی باشد که شما به دنبال آن بوده‌اید و یا مشابه آن باشد.

پیدایش اولین مرورگرها:

در سال 1990 اولین مرورگر به نام Word wide web توسط تیم برنرز لی (Tim Berners-Lee) عرضه شد؛ البته بعدها نام آن به Nexus  تغییر پیدا کرد. در سال 1993، مارک اندریسن (Mark Andreeseen) با خلق مرورگر موزاییک (Mosaic) تحول عظیمی در این عرصه به وجود آورد.

مرورگر Mosaic  از لحاظ گرافیکی با Nexus کاملاً متمایز بود و هر فردی در هر نقطه از دنیا، می‌توانست به‌راحتی در فضای اینترنت جستجو کند.

اندریسن به همین اکتفا نکرد و در سال 1994 با تأسیس شرکت Netscape مرورگر قدرتمندتری به نام Netscape Navigator را معرفی کرد.

مرورگر (Browser) یکی از مهم ترین اصطلاحات طراحی سایت

معرفی انواع مرورگرها:

تعداد زیادی مرورگر وجود دارند که توسط عموم مردم مورداستفاده قرار می‌گیرند. در اینجا به معرفی پرکاربردترین آنها می‌پردازیم:

مرورگر اینترنت اکسپلورر (Internet Explorer)

اینترنت اکسپلورر (Internet Explorer):

مرورگر وب شرکت مایکروسافت اینترنت اکسپلورر نام داشت که برای نخستین بار در سیستم‌عامل ویندوز ۹۵ به طور پیش فرض قرار داشت و در ویندوز ۸٫۱ برای آخرین بار به طور پیش فرض نصب شده بود و در نهایت با مایکروسافت اج (Micrisoft Edge) جایگزین شد.

در سال 1995 با ورود اینترنت اکسپلورر به دنیای مرورگرها، عرصه برای سایر رقبا به‌شدت تنگ شد.

کار کردن با آن به‌مراتب جذاب‌تر و ساده‌تر بود و توانست عنوان محبوب‌ترین مرورگر را در آن سال‌ها از آن خود کند.

با ورود اکسپلورر رقابت جدی‌تری بین مرورگرها به وجود آمده که از آن به نام جنگ مرورگرها یاد می‌کنند؛ جنگی که تا به امروز نیز ادامه دارد.

مرورگر اُپرا (Opera)

اُپرا (Opera):

اپرا در بزرگترین شرکت ارتباطی نروژی، یعنی تله نور به شکل یک پروژه تحقیقاتی پا به عرصه وجود گذاشت. در سال ۱۹۹۵ (میلادی)، شرکتی مخصوص برای توسعه اپرا به نام اپرا سافتور ASA تأسیس شد.

اولین نسخه مرورگر اُپرا در سال 1996 به وجود آمد که به عنوان رقیبی جدی برای اینترنت اکسپلورر به شمار می رفت .

دو سال بعد یعنی در سال 1998، سازندگان اُپرا با شرکت Netscape وارد همکاری نزدیکی شدند؛

نتیجه این همکاری، خلق مرورگر فایرفاکس در سال 2003 بود.

از دلایل محبوبیت مرورگر اپرا می توان VPN آن را نام برد که یک نوع پروکسی است و اطلاعات را به شکل VPN رمز گذاری می‌کند و ارتباطی ایمن برای شما ایجاد می‌کند.

مرورگر فایرفاکس (FireFox)

فایرفاکس (FireFox):

موزیلا فایرفاکس، یا به‌سادگی فایرفاکس (Mozilla Firefox)  توسط  شرکت موزیلا توسعه و پشتیبانی می‌شود. موتور چیدمان گکو ابزار ارائه صفحات وب در فایرفاکس است ، که استانداردهای وب را اجرا می‌کند. فایرفاکس به‌طور رسمی برای ویندوز ۷ یا جدیدتر، لینوکس، مک‌اواس  همچنین برای اندروید و آی‌اواس نیز در دسترس است.

هرچند مرورگر فایرفاکس قابلیت اجرا شدن روی تمام سیستم‌عامل‌ها را دارد، اما کاربران لینوکس به آن رغبت بیشتری نشان می‌دهدند.

یکی از مزیت‌های فایرفاکس ضریب امنیتی بالای آن در مقایسه با سایر مرورگرها بود. البته کاربران IOS  از عملکرد آن چندان رضایت ندارند.

مرورگر سافاری (Safari)

سافاری (Safari):

سافاری یک نرم افزار ساخت شرکت اپل است که بر اساس موتور چیدمان وب‌کیت طراحی شده است و با ظاهری نسبتا ساذه و کاربری آسان دارای امکاناتی پیشرفته و امنیتی رضایت بخش است.کاربران سیستم‌عامل‌های مک‌اواس و iOS می‌توان از آن استفاده کرد.

مرورگر کروم (Chrome)

کروم (Chrome):

گوگل کروم یک مرورگر وب است که توسط شرکت گوگل در سال 2008 طراحی شده است .

پرکاربردترین و محبوب‌ترین مرورگر دنیا، مرورگر کروم است . با آنکه نسبت به رقبایش دیرتر وارد عرصه جنگ مرورگرها شد، اما توانست از آنها پیشی بگیرد.

اوایل شروع به کار این مرورگر، کاربران اکسپلورر امکان دانلود آن را نداشتند و نصب آن نیز روی سیستم‌عامل‌های مک و لینوکس ممکن نبود. اما به تدریج امکان نصب بر روی تمامی سیستم عامل ها ممکن شد .

Inspect:

در ادامه بررسی اصطلاحات طراحی سایت، به مفهوم Inspect می‌رسیم. این ویژگی در مرورگر کروم و فایرفاکس گنجانده شده و یکی از ابزارهای مهم برای طراحی و توسعه وب به شمار می‌رود.

توسعه دهندگان با فشردن کلیدهای ترکیبی Ctrl+Shift+I و یا کلیک راست‌ روی صفحه و انتخاب گزینه inspect ، وارد این بخش می‌شوند.

در این قسمت پیش نمایشی از وب‌سایت، قبل از آنکه کاربران دیگر در سطح وب آن را ببینند، نشان داده می‌شود.

توسعه دهندگان عملکرد کدهای Javascript  ،کلاس‌های CSS و تگ‌های HTML  را به دقت بررسی می‌کنند؛ و اگر مشکلی در قسمتی از وب‌سایت به وجود آمده باشد، به‌راحتی قابل تشخیص و عیب‌یابی خواهد بود.

Inspect : اصطلاح طراحی وب سایت

با وارد شدن به قسمت Inspect، مرورگر دو قسمت می‌شود؛ در قسمت پایین کدها قابل‌مشاهده خواهند بود.

پنجره Inspect خود دو بخش دارد که در سمت راست، کدهای CSS  و در سمت چپ، کدهای HTML  قرار می‌گیرند.

با حرکت موس روی کدها، قسمت‌های مرتبط با آن در وب‌سایت نمایش داده می‌شود.

آدرس سایت (URL):

url همان آدرس اینترنتی است که شما در قسمت بالای صفحه مشاهده می‌کنید. به نوعی URL ابزار آدرس دهی در فضای اطلاعاتی اینترنت است اما url  فقط به همین‌جا ختم نمی‌شود؛ به عبارتی مبحث آن بسیار گسترده است که ما در اینجا به طور خلاصه در مورد آن صحبت می‌کنیم:

آدرس سایت (URL)

مبدأ پیدایش url :

در 15 دسامبر سال 1990، url توسط دو تن از نخبگان دنیای وب یعنی سر تیموتی جان برنرز لی (Sir Timothy John Berners Lee) و همکارش رابرت کِی دبلیو معرفی شد؛ این کلمه کوتاه شده سه کلمه (Uniform Resource Locator) می باشد.

بخش های تشکیل دهنده url:

قسمت‌های تشکیل‌دهنده آن به پروتکل ارتباطی، نام یا آدرس هاست و محل قرارگرفتن مطلب موردنظر در سایت تقسیم می‌شود.

الگوی کلی یک URL :

مسیر – و – نام – فایل / آدرس هاست //: پروتکل

پروتکل ارتباطی (http/https)

پروتکل ارتباطی (http/https):

این حروف در ابتدای تمام وب‌سایت‌های معتبر دیده می‌شوند؛ امروزه وجود این پروتکل اجباری است و نشان‌دهنده امنیت مناسب آن سایت است.

پروتکل‌ها مشخص می‌کنند به‌منظور ارسال و بازیابی اطلاعات، چطور مرورگرها با سرور سایت ارتباط ایجاد کند. برای وب‌سایت‌ها از پروتکل http و یا نسخه امن‌تر آن https استفاده می‌شود.

ناگفته نماند پروتکل‌های دیگری همچون mailto (برای باز کردن ایمیل سمت کاربر) و ftp (برای انتقال فایل) نیز در دسترس قرار گرفته‌اند.

آدرس هاست:

بخشی که نمایانگر آدرس کلی سایت است به‌عنوان‌مثال Royalcode.ir آدرس هاست نامیده می‌شود.

در بخش پایانی url، آدرس مطلبی که شما در حال حاضر مشغول مطالعه  هستید قرار داده شده است.

کوکی ها (Cookies)

کوکی ها (Cookies):

کوکی‌ها فایل‌های کوچکی هستند که روی سیستم شما ذخیره می‌شوند و راه ارتباطی بین مرورگرها و سایت‌ها به‌حساب می‌آیند.

کوکی‌ها برای سایت‌ها مهم تلقی می‌شوند زیرا به کمک آنها، رفتار و علایق کاربر را بررسی می‌کنند و در بازدیدهای بعدی، بهتر آنها را راهنمایی خواهند کرد.

یکی دیگر از مزیت کوکی‌ها این است که اگر شما قبلاً در سایت ثبت‌نام کرده باشید، در بازدیدهای بعدی نیاز به واردکردن مجدد مشخصات خود ندارید.

زمان پیدایش کوکی ها:

نخستین‌بار در سال 1994 شرکت Netscape  در مرورگر Mosaic  از کوکی‌ها استفاده کرد.

یک سال بعد، شرکت مایکروسافت این قابلیت را در مرورگر Internet Explorer  اضافه نمود.

امروزه در تمام مرورگرها از کوکی‌ها استفاده میشود .

کاربردهای کوکی:

کوکی‌ها کاربرد های بسیار زیادی دارند که در این بخش به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • جلوگیری از ورود مجدد کاربران و شناسایی آن ها (ورود خودکار)
  • جلوگیری از تکرار یک عمل بیش از دفعات مشخص شده
  • امکان شخصی سازی‌ها و ایجاد تنظیمات موقتی توسط کاربر
  • کاربردهای تبلیغاتی

دامنه (Domain) : ابتدایی ترین اصطلاحات طراحی وبسایت که باید یاد بگیرید

دامنه (Domain) یکی از مهم‌ترین اصطلاحات طراحی سایت:

یکی از مهم‌ترین اصطلاحات طراحی سایت که هر شخصی که قصد دارد اقدام به طراحی سایت نمایید باید در مورد آن اطلاعات داشته باشد دامنه است.

دامنه (Domain) معادل لغویه گسترده در فرهنگ لغت فارسی است؛ اما در فضای وب جریان متفاوت است . نام دامنه در‌ حقیقت یک آی‌پی است که پروتکل DNS که وظیفه ی  اصلی‌آن تبدیل IP به اسم است، این کار را انجام می دهد و آدرس را ایجاد می‌کند.

دامنه همان آدرس سایت و یا بهتر بگوییم برند کسب‌وکار شما است که در قسمت نوار آدرس قابل‌مشاهده است.

دامنه شامل URL  و آدرس شخصی وب‌سایت شما است. به‌عنوان‌مثال www.royalcode.ir یک دامنه یا دامین نام دارد.

دامنه تنها راهی است که کاربران به شما متصل می‌شوند و همان کار IPها را انجام می‌دهند؛ با این تفاوت که در اینجا خبری از اعداد نیست و به همین خاطر بهتر در یاد کاربران باقی می‌ماند.

نام دامنۀ هر سایتی با سایت‌های دیگر به‌هیچ‌وجه مشابه نیست و کاملاً منحصربه‌فرد است.

به همین خاطر اگر می‌خواهید هویت برند خود را حفظ کنید باید در انتخاب دامنه مناسب وسواس به خرج دهید.

پیشنهاد می‌کنم اگر علاقه‌مند هستید اطلاعات بیشتری در مورد دامنه به دست آورید به مقاله دامنه چیست مراجعه نمایید.

نکات مهم در انتخاب دامنه مناسب:

نام سایت خود را ساده انتخاب کنید که به‌راحتی در ذهن بازدیدکنندگان باقی بماند.

همچنین تمام حروف باید بدون فاصله و پشت‌سرهم قرار بگیرند.

نکته دیگر اینکه به‌هیچ‌وجه از دامنه‌های رایگان استفاده نکنید و باید در زمان‌های مشخص اعتبار دامنه خریداری شده شما تمدید شود وگرنه قابل‌استفاده نخواهد بود و یا به شخص دیگری سپرده خواهد شد.

خرید هاست را فراموش نکنید البته امکان خرید دامنه همراه با هاست نیز امکان‌پذیر است.

برای آنکه مطمئن شوید دامنه شما توسط سایت‌های خارجی استفاده نمی‌شود به وب‌سایت https://www.whois.com/ و برای بررسی این موضوع در بین سایت های ایرانی به وبسایت http://whois.nic.ir/ مراجعه نمایید.

پیشنهاد می‌کنم برای اینکه یک دامنه عالی انتخاب کنید به سراغ مطالعه مقاله راهنمایی جامع انتخاب دامنه سایت “ بروید.

پسوند دامنه (Domain Extension)

پسوند دامنه (Domain Extension):

حروفی که در انتهای آدرس سایت وجود دارند، پسوند دامنه نامیده می‌شوند. مثلاً پسوندهای .ir ، .com نمونه‌ای از پسوندهای رایج هستند.

تمام پسوندها باید از شرکت ICANN مجوز دریافت کنند که در این صورت به این پسوندها  (Top Level Domain) یا به‌اختصار TLD  می‌گویند. در زیر به بررسی انواع پسوندهای دامنه می‌پردازیم:

پسوندهای عمومی:

برای استفاده از این نوع پسوندها محدودیتی وجود ندارد و برای نشان‌دادن نوع کسب‌وکار شما بسیار مناسب هستند.

به‌عنوان نمونه پسوند .com، کوتاه شده کلمه Commercials است که مشخص‌کننده فعالیت تجاری شماست و دامنه .net که از کلمه network یعنی شبکه گرفته شده و پسوند .org که به معنای organization است که نشان می‌دهد که شما به‌عنوان یک سازمان و یا ارگانی مشغول به کار هستید.

پسوندهای خصوصی:

این پسوندها منحصراً برای سازمان و یا افرادی تهیه شده که حتماً باید مشغول به فعالیت خاصی باشند.

برای نمونه می‌توانیم به پسوند .biz به معنای Business اشاره کنیم که اختصاص به فعالیت متفاوتی در حوزه تجارت الکترونیک دارد و یا دامنه .pro که از کلمه professional  گرفته شده و برای استفاده از آن ملزم به کسب مجوز هستید.

پسوندهای دامنه ملی:

این پسوندها نشان‌دهنده نام کشوری خاص هستند مثلاً .ir  مشخص می‌کند سایت شما در ایران راه‌اندازی شده است و یا .tr  که به کشور ترکیه مرتبط می‌شود.

خیلی از اوقات با پسوندهایی روبه‌رو می‌شویم که تصور می‌کنیم آنها پسوندهای اختصاصی و یا عمومی هستند؛ به‌عنوان‌مثال، برخی افراد فکر می‌کنند که پسوند .co به معنی شرکت و پسوند .tv به معنای تلویزیون است؛ درحالی‌که این برداشت‌ها کاملاً اشتباه هستند.

در حقیقت .co به کشور کلمبیا و پسوند .tv به کشور تووالو (Tuvalu) دلالت دارند.

این تشابه باعث شده این کشورها با فروش دامنه ملی خود، به سود زیادی برسند.

استاندارد W3C بهترین مرجع یادگیری اصطلاحات طراحی سایت

استاندارد W3C:

کلمه w3c از چهار کلمه Word Wide Web Consortium گرفته شده که در زبان فارسی به کنسرسیوم شبکه جهانی وب شناخته میشود.

جایگاه یک وب سایت در رنکینگ موتورهای جستجو در فضای وب رابطه‌ی مستقیم با بهینه سازی کدهای وب سایت بر اساس استانداردهای W3C دارد. ممکن است که در صورت عدم رعایت استاندارد W3C موتورهای جستجو نتوانند به درستی سایت را بررسی کنند و برای بررسی محتوای سایت با مشکلاتی مواجه شوند‌.

همچنین امکان مشاهده بدون مشکل این صفحات در اکثر  مرور گر ها در صورت پیروی از استانداردهای W3C وجود خواهد داشت . این نکته از این باب مورد توجه می باشد که کاربران مختلف از مرورگرهای مختلف استفاده می کنند و به این صورت امکان اختلال در طراحی و یا ظاهر صفحات در صورت عدم کد نویسی مناسب به وجود خواهد آمد و این عمل باعث کاهش آمار سایت خواهد شد .

به علت افزایش تعداد مرورگرها و روند روز افزون آن ، رعایت استاندارد W3C  در کد نویسی صفحات وب ، به یک نیاز ضروری تبدیل شده است. در صورت استفاده از کدهایی که غیر استاندارد و فاقد اعتبار باشند به‌صورتی‌که در مرورگر های مختلف به‌خوبی عمل نکنند، یک مشکل برای وب سایت شما به شمار خواهد رفت .

برای بررسی تطابق وب‌سایت خود با این استاندارد، باید به سایت http://validator.w3.org مراجعه کنید.

صفحه وب (Web page)

صفحه وب (Web page):

صفحه وب شامل مکانی از وب‌سایت است که تمام اطلاعات در آنجا قرار داده می‌شود.

انواع اطلاعات میتواند در صفحه ی وب باشد. برای مثال می‌تواند شامل عنوان، متن، لیست، منو، عکس، موزیک، ویدیو و همچنین پیوندهای مربوط به صفحات وب دیگر باشد که تمامی قسمت‌‌های داخل این صفحه با زبان متنی و نشانه گذاری html  تعیین و مشخص می گردند.

 

صفحۀ اصلی (Home page):

صفحه اصلی یا (Home page)، اولین صفحه‌ای است که شما بعد از واردکردن آدرس سایت وارد آن می‌شوید.

در صفحه اصلی هر وب‌سایت، معمولاً اطلاعات کاملی در مورد کسب‌وکاری که صاحب وب‌سایت است، مانند نوع فعالیت، توضیحات برند، محصولات و خدمات، آدرس و شماره‌تلفن محل کار و موارد دیگر قرار دارد.

صفحه اصلی هر سایت با سایت دیگر متفاوت است و این به نوع فعالیت و محتوای سایت برمی‌گردد؛ مثلاً سایت‌هایی که مرتبط با فیلم و سریال هستند، بهترین و جدیدترین فیلم‌ها را در صفحه اصلی خود قرار می‌دهند یا سایت‌های خبری، عناوین و توضیحات کوتاه خبری را در صفحه اصلی خود بارگذاری می‌کنند.

برخی دیگر از سایت‌ها هستند که چندین صفحه اصلی دارند؛ مانند سایت‌های چندزبانه.

اینترو (Intro)

اینترو (Intro):

هر سایتی برای جذب مخاطب بیشتر شیوه‌های متفاوتی را در پیش می‌گیرد بعضی از آنها ترجیح می‌دهند صفحه‌ای مجزا بسازند و در آن از انیمیشن‌های کوتاه، تبلیغ کار خود یا حتی یک متن ساده استفاده  کنند.

اما دقت کنید، هر زمانی که کاربر به سایت شما وارد می‌شود، نباید صفحه خوش آمد گویی و یا (Intro) برای آن به نمایش درآید ؛ زیرا آزاردهنده خواهد بود.

یکی از دلایل مهم استفاده از کوکی ها همین موضوع است که با هر بار ورود کاربر به سایت شما صفحه خوش‌آمد گویی برای او باز نشود . نکته دیگری که در مورد ساخت این صفحات باید در نظر گرفت، این است که بازدیدکنندگان شما دوست ندارند منتظر بمانند و احتمال اینکه وارد صفحه اصلی سایت شما نشوند، وجود دارد.

اگر سایت شما دچار مشکل شده و در حال بازیابی آن هستید، ساختن یک صفحه اینترو که شامل انیمیشن، عکس یا متن جذابی است که در آن از کاربر درخواست می‌کنید، در آینده مجدد به سایت شما وارد شود مفید خواهد بود.

همچنین اگر سایت شما چندزبانه است، در صفحه خوش آمد گویی می‌توانید از کاربر بخواهید که زبان موردنظر خود را انتخاب کند.

صفحات و سایت های استاتیک (Static page, Static Websites)

صفحات و سایت های استاتیک (Static page, Static Websites):

صفحات استاتیک و ایستا صفحاتی هستند که حاوی اطلاعتی هستند که همیشه ثابت هستند و نیاز چندانی به تغییر آنها حس نمی‌شود؛ مانند صفحات درباره ما و ارتباط با ما.

علاوه بر صفحات استاتیک که در وب‌سایت‌هایی که حتی خدمات آنلاین ارائه می‌دهند وجود دارند، ما سایت‌هایی داریم که کاملاً به شکل ایستا ساخته می‌شوند.

مشکل سایت‌های استاتیک این است که هیچ پنل مدیریتی در آن گنجانده نشده و تغییرات توسط خود شخص امکان‌پذیر نمی‌باشد .

در این‌گونه سایت‌ها امکان بروز رسانی به‌وسیله صاحب وب وجود ندارد و حتماً باید توسط طراح وب انجام بپذیرد.

در طراحی آنها، طراح سایت تمام مطالب موردنیاز را دریافت کرده و سپس داخل صفحه قرار می‌دهد.

حتی اگر بخواهید اندکی محتوای آن را تغییر دهید احتیاج به طراح وب خواهید داشت. در طراحی این‌گونه صفحات، تنها از کدهای html و css استفاده می‌شود و در آدرس آنها تنها پسوند html قابل‌مشاهده است.

این‌گونه سایت‌ها برای کسب‌وکارهایی مفید است که هرچند ماه یکبار نیاز به تغییر محتوای داخل وب دارند و نیاز مبرم به بروزرسانی مداوم ندارند.

صفحات و سایت های پویا (Dynamic page, Dynamic Websites)

صفحات و سایت های پویا (Dynamic page, Dynamic Websites):

صفحاتی که به شکل پویا و یا داینامیک طراحی می‌شوند، دارای قابلیت تغییر هستند؛ مانند صفحات به‌اشتراک‌گذاری فایل و صفحات فروش محصول.

طراحی وب‌سایت‌های پویا نیز هرچند هزینه بیشتری را برای سفارش‌دهنده در پی خواهد داشت، اما بسیار مقرون‌به‌صرفه تر نسبت به نوع استاتیک خواهند بود.

زیرا به دلیل وجود پنل مدیریتی، امکان افزودن محتوای جدید توسط مدیر سایت امکان‌پذیر است و لازم نیست هربار برای بروزرسانی هزینه اضافه‌ای را به طراح سایت بپردازد.

تغییر محتوای صفحات داینامیک به‌راحتی صورت می‌پذیرد و برعکس صفحات استاتیک، لازم نیست صفحه جدیدی بسازید و آن را آپلود کنید. این کار در صفحات پویا کاملاً به‌صورت مکانیکی انجام می‌شود.

در برنامه‌نویسی سایت‌ها و صفحات داینامیک از کدهای PHP و جاوا اسکریپت نیز استفاده می‌کنند و در آدرس آنها، پسوندهایی همچون php، asp یا jsp به چشم می‌خورد.

میزبان وب (Web host) یکی از اصطلاحات مهم طراحی سایت

میزبان وب (Web host) یکی از مهم‌ترین اصطلاحات طراحی سایت:

یکی از مهم‌ترین اصطلاحات طراحی سایت که باید اطلاعات کامل و جامع در مورد آن به دست آوردید، هاست است.

اطلاعات و محتوایی که ما در فضای اینترنت قرار می‌دهیم، احتیاج به بستری دارد که برای سایرین قابل‌مشاهده باشد؛ این بستر که وب‌سایت ما روی آن قرار می‌گیرد، میزبان یا هاست نام دارد.

هاست مسئول نگه‌داری از وب‌سایت و محتوای آن است و زمانی که کاربری نام سایت شما را جستجو می‌کند، به سروری که محتوای وب‌سایت شما در آن قرار گرفته است راهنمایی می‌شود.

شرکت‌هایی که خدمات هاستینگ را ارائه می‌دهند، قسمتی از محیط سرورهای خود را در اختیار شما می‌گذارند و بدین شکل، شما تمام محتوای سایت خود را مقابل دید بازدیدکنندگان وب‌سایت خود قرار می‌دهید.

خرید هاست مناسب بسیار مهم است زیرا باید همیشه سایت شما را در فضای اینترنت نگه دارد و هر زمان که شخصی نام سایت شما را جستجو کرد، بتواند آن را پیدا کند.

انتخاب‌هاست مناسب یکی از نکات اساسی بالابردن رتبه سایت در موتورهای جستجو است انواع مختلفی از هاست وجود دارد که در پایین به بررسی اجمالی آنها خواهیم پرداخت:

هاست اشتراکی

هاست اشتراکی:

اگر صاحب کسب‌وکار کوچکی هستید و قادر به پرداخت هزینه زیاد برای خرید هاست نیستید، سرویس‌های هاست اشتراکی یکی از گزینه‌های مناسب پیش روی شماست.

شیوه کار این نوع هاست ها به این شکل است که بعد از آنکه سیستم‌عامل و کنترل پنل روی یک سرور قدرتمند نصب شد، آن را چندین قسمت کرده و خریداران هرکدام از آنها را که برایشان مناسب‌تر بود، تهیه می‌کنند.

هاست اشتراکی برای کسانی که مایل هستند ترافیک بالایی داشته باشند یا تصمیم دارند برنامه خاصی را روی سرور پیاده‌سازی کنند توصیه نمی‌شود.

زیرا امکان کنترل سرور در این نوع هاست ها به‌سختی صورت می‌پذیرد و در صورت افزایش ترافیک، سرعت وب‌سایت کند می‌شود.

هاست اختصاصی

هاست اختصاصی:

اگر صاحب شرکت یا کسب‌وکار بزرگی هستید و ترافیک بالای وب‌سایت شما دارد، هاست اختصاصی بهترین انتخاب برای شما خواهد بود.

هاست اختصاصی به معنای سرویسی است که کاملاً مختص به شما است و امکان قراردادن چندین سایت برای شما نیز مهیا است.

در این نوع هاست، شما تنها مدیر سرور خواهید بود و ایجاد هر تغییری که مایل بودید، به‌راحتی روی آن میسر است.

شما تنها کسی خواهید بود که روی تمام سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای متصل روی سرور، مدیریت خواهید کرد.

امنیت بالا، سفارشی‌سازی و قراردادن امکانات اختصاصی روی آن دیگر ویژگی‌های مثبت هاست اختصاصی است.

سرویس میزبانی وب مجازی

سرویس میزبانی وب مجازی:

در این نوع سرویس که شبیه به سرورهای اختصاصی است، یک قسمت جدا نیز روی سرور شما قرار می‌گیرد. در این صورت شما فضای بیشتری را روی هاست خود خواهید داشت.

سرورهای مجازی قیمت کمتری در مقایسه با سرورهای اختصاصی دارند و می‌توانید پیکربندی‌های دلخواه خود را روی آن داشته باشید.

اما برای اداره آن، باید اطلاعات خود را در رابطه به سرور و هاست بالا ببرید.

هاست ابری

هاست ابری:

یکی از بهترین گزینه‌ها برای میزبانی وب، هاست ابری است.

در این نوع هاست ها ما چندین خوشه از سرورها را در اختیار داریم که امکان بارگذاری فایل و محتوای وب‌سایت در آنها وجود دارد.

مزیت آنها در این است که هر زمان یک سرور امکان پاسخگویی نداشت، ترافیک سایت به شکل خودکار به سرور دیگر انتقال می‌یابد.

با تهیه این نوع سرور، هیچگاه سایت ما دچار مشکل نخواهد شد.

هزینه‌ای که برای این نوع هاست ها می‌پردازید بستگی به میزبانی دارد که خدمات آن در اختیار ما قرار دارد.

مشکل این‌گونه هاست ها در این است که نمی‌توان هزینه مشخصی را برای آن در نظر گرفت.

پیشنهاد می‌کنم اگر علاقه‌مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد هاست هستید به سراغ مطالعه مقاله هاست چیست؟ بروید.

وب سرور (Web Server) : تخصصی ترین اصطلاحات طراحی وب سایت

وب سرور (Web Server):

نمایش صفحات وب‌سایت‌ها به وجود وب سرورها وابسته است؛ وب سرورها به شکل نرم‌افزارهای کامپیوتری هستند که اطلاعات موجود در هر سایت را که با زبان‌هایی مانند html, css. Javascript  برنامه‌نویسی شده‌اند، روی مرورگر کاربران نشان می‌دهند.

به زبان ساده تر وظیفه‌ی وب سرور ، ارسال و ذخیره سازی اطلاعات یک وب سایت به کلاینتی که آن اطلاعات را درخواست کرده، می باشد. اطلاعات درخواستی می تواند شامل متن، رسانه یا ختی اطلالات نرم افزاری باشد. مرورگرها رایج ترین نوع کلاینت ها هستند.

شاید برای شما این سوال ایجاد شود که کلاینت چیست ، آسان ترین تعریف  و توضیح برای کلاینت این است که در هر نوع شبکه‌ای‌، هر سخت‌افزار یا نرم‌افزاری که متقاضی اتصال به سرور (Server) را باشد یک کلاینت (Client) محسوب می‌شود.

برای مثال هنگامی که شما روی لینک دانلود کیلیک می کنید در این زمان مرور گر شما درخواستی را مبنی بر دانلود فایل به وب سرور آن سایت ارسال می کند .

وب سرور با توجه به پروتکل http، درخواست کاربران را دریافت کرده و بعد از پردازش دقیق آنها، صفحات یا درخواست های موردنظر درخواست‌کنندگان را روی مرورگرهای آنها بالا می‌آورند.

نحوه عملکرد وب سرورها:

از زمانی که شما آدرس سایت موردنظر خود را در نوار آدرس وارد می‌کنید تا وقتی که آن سایت در مرورگر شما به اجرا درمی‌آید، باید کارهای مختلفی انجام بپذیرد.

در ابتدا بعد از وارد کردن آدرس، درخواست شما باید توسط دامنه سایت و سپس توسط DNS server  دریافت شود.

بعد از این مرحله، IP مرتبط با سرور سایت مورد پردازش قرار می‌گیرد و در نهایت، مرورگرها سایت را اجرا می‌کنند.

انواع وب سرورها:

انواع گوناگونی از وب سرورها در اختیار متقاضیان تهیه آنها وجود دارد که هرکدام ویژگی‌های خاص خود را دارند.

اگر برای سایت خود دنبال وب سرور مناسب می‌گردید یا مایل هستید با انواع آنها آشنا شوید، توضیحاتی را که در ادامه این قسمت آورده‌ایم، حتماً مطالعه بفرمایید.

وب سرور آپاچی (Apache):

این وب سرور یکی از قدیمی‌ترین و در عین حال محبوب‌ترین وب سرورها است که نام خود را از یک قبیله متعلق به سرخ‌پوستان ساکن آمریکا گرفته است.

عمر آپاچی بیشتر از 20 سال است و بیش از 100 میلیون کاربر در سرتاسر دنیا دارد.

ویژگی مثبت این وب سرور شامل این موارد می‌شود:

  • متن‌باز بودن آن سبب شده که توسعه و شخصی‌سازی آپاچی برای برنامه‌نویسان ممکن شود.
  • آپاچی از زبان‌های پرکاربرد برنامه‌نویسی نظیر php, perl, TCL  و python  پشتیبانی می‌کند و همین امر سبب شده شاهد خلق ماژول‌های متنوعی برای آن باشیم.
  • آپاچی قادر است 10 هزار درخواست را دریافت و کنترل کند.
  • به‌خوبی از پروتکل http/2  و htacess پشتیبانی می کند.
  • دارای قابلیت fault Tolerance و Failover است.
  • از کش و Gzip  پشتیبانی می‌کند.
  • کاربران می‌توانند Sessionها را به‌خوبی رصد کنند و امکان ایجاد محدودیت برای کانکشن‌های فعال را برای آنها میسر می‌سازد.
  • از XML  و CGI پشتیبانی می‌کند.
  • وب سرور لایت اسپید (LiteSpeed ):

سرعت بالا و امکان استفاده از آن در کنار وب سرور آپاچی، لایت اسپید را به یکی از پرطرف‌دارترین وب سرورها تبدیل کرده است.

اگر سایت شما ترافیک بالایی دارد، این وب سرور انتخاب مناسبی خواهد بود.

گرچه سرعت بارگذاری این سرور از هر وب سرور دیگری حدود 1.5 برابر بیشتر است اما رایگان نبودن آن ممکن است تهیه آن را برای صاحبان وب‌سایت‌های ایرانی مشکل سازد.

شما باید برای داشتن وب سرور لایت اسپید، لایسنس آن را تهیه کنید که البته امکان این کار در داخل ایران نیز وجود دارد و هزینه چندانی هم نخواهد داشت؛ وب‌سایت‌هایی هستند که امکان خرید آن را ممکن ساخته‌اند.

کم بودن هزینه نگه‌داری و پایداری بالای لایت اسپید، دیگر ویژگی‌های مثبت آن است که شما را برای تهیه آن قانع خواهد کرد.

وب سرور Nginx:

این وب سرور همچون آپاچی رایگان و متن‌باز است که نزدیک به 12 درصد از سایت‌ها بر بستر این وب سرور اجرا می‌شوند.

امکاناتی که Nginx در اختیار کاربران خود می‌دهد به این شرح است:

  • فقط با صرف 2.5 مگابایت حافظه قادر است بیش از 10 هزار اتصال را به طور هم‌زمان کنترل کند. به زبان دیگر می توان گفت با مصرف مقدار کمی رم میتواند بر روی اتصالات بیشتری کنترل داشته باشد .
  • با فایل Status و پروتکل‌های IPV6 , POP3, IMAP, SMTP کاملاً سازگار است.
  • از استریم فرمت‌های ویدئویی نظیر FLV  و MP4  به‌خوبی پشتیبانی می‌کند
  • امکان رصد کردن کاربران را دارد.
  • ناگفته نماند، هرچند سرعت آن بالا است اما قابلیت پشتیبانی از htaccess را ندارد.
وب سرور Lightttpd:

سروری که یوتیوب از آن بهره می‌برد و به‌خاطر امنیت فوق‌العاده بالا و امکانات مناسبی که در شرایط High performance و High load فراهم می‌آورد، مقبولیت بسیاری را کسب کرده است.

نکته مثبت دیگر این وب سرور این است که منابع زیادی را مصرف نمی‌کند و میزان فضای رم چندانی را احتیاج ندارد. امکانات دیگر این وب سرور بدین صورت هستند:

  • از قابلیت‌های CGI, FastCGI و URL-Rewriting برخوردار است .
  • این وب‌سرور در کنترل تعداد درخواست های بسیار زیاد بطور همزمان تخصص دارد و برای وب‌سایت‌های که ترافیک بالایی دارند مناسب است.
  • امکان نصب بعضی از ماژول‌های آپاچی روی آن وجود دارد.
وب سرور (Internet Information) IIS Services:

این سرور که IIS نیز نامیده می‌شود، توسط مایکروسافت طراحی شده و توسعه می‌یابد.

به همین خاطر فقط روی ویندوز قابل راه‌اندازی است و برای استفاده از آن ملزم به پرداخت هزینه‌ای مشخص هستید.

نکات مثبت این سرور شامل این موارد می‌شود:

  • پروتکل‌های HTTP, SMTp, FTP, FTPS, HTTPS, WebStocket و NNTP در این سرور به‌خوبی پشتیبانی می‌شوند.
  • با زبان‌های برنامه‌نویسی ASP.net, .Net  و PHP هماهنگی مناسبی دارد.

یکی از مشکلاتی که این وب سرور دارد، عدم اجرای چندان خوب سایت‌هایی است که با زبان‌های به غیر از .Net نوشته شده‌اند؛ به همین دلیل توصیه می‌کنیم، اگر از زبان‌های برنامه‌نویسی دیگر استفاده می‌کنید، سراغ این وب سرور نروید.

طراحی واکنشگرا (Responsive) : کلیدی ترین اصطلاحات طراحی وب

طراحی واکنشگرا (Responsive) یکی از پرتکرارترین اصطلاحات طراحی سایت:

یکی از پرتکرارترین اصطلاحات طراحی سایت که کاربران زیادی در مورد آن از ما می‌پرسند، اصطلاح رسپانسیو است.

طراحی واکنش‌گرا یا ریسپانسیو بدین معنا است که صفحات وب هنگام تغییر سایز مرورگر به درستی نمایش داده شوند.

زمانی که کاربر با موبایل، تبلت و یا کامپیوتر شخصی وارد سایت شما می‌شود، باید بتواند محتوای صفحه شما را به‌راحتی ببیند و مجبور نباشد بیش از اندازه زوم و یا اسکرول کند و دکمه‌ها، منوها و متن‌ها برای او به‌درستی نمایش داده شوند.

به‌طورکلی کاربر باید بتواند خیلی راحت به تمام عناصر صفحه دسترسی پیدا کند.

تأثیر واکنش‌گرا بودن در بهبود بازدید از سایت:

یکی از موارد مهم برای سئو بهتر سایت، ویژگی واکنش‌گرا بودن است و گوگل به این موردتوجه بسیار زیادی دارد.

از طرفی یکی از ملاک‌هایی که در ایجاد ارتباط مناسب بین کاربر و وب‌سایت تأثیرگذار است، تجربه کاربری باکیفیت است.

تجربه کاربری که به آن User Experience  نیز می‌گویند به معنای استفاده راحت بازدیدکنندگان سایت از وب‌سایت شما و ایجاد تجربه دلنشین برای آنها است.

با رعایت این نکته، کاربران در آینده نیز از سایت شما بازدید خواهند کرد.

دوستی با موبایل (Mobile friendly):

همان‌طور که در بالا اشاره کرده‌ایم، یکی از ویژگی‌هایی که هر وب‌سایت ملزم به رعایت آن است، واکنش‌گرا بودن وب‌سایت است که در اینجا اصطلاح دیگری به نام (Mobile Friendly ) به وجود می‌آید که ما در فارسی آن را دوستی با موبایل می‌نامیم.

همان‌طور که می‌دانید، امروزه جستجو در فضای اینترنت به‌وسیله تلفن‌های همراه بسیار رواج پیدا کرده و این یک نکته مثبت برای صاحبان کسب‌وکارهای اینترنتی است؛ زیرا افراد در هر موقعیت و مکانی که باشند، می‌توانند وب‌سایت آنها را پیدا کنند.

بنابراین، طراحان و توسعه دهندگان باید سایت‌ها را برای نمایش روی انواع موبایل‌ها و تبلت‌ها به‌خوبی بهینه کنند به نحوی که تمامی بخش‌های یک وب‌سایت به‌راحتی قابل‌مشاهده باشد.

سایت‌هایی هستند که میزان Mobile friendly بودن یک وب‌سایت را به‌خوبی نشان می‌دهند؛ یکی از این وب‌سایت‌ها https://search.google.com/test/mobile-friendly متعلق به شرکت گوگل است.

در این بخش یکی از مهم ترین و کاربردی ترین اصطلاحات طراحی سایت آشنا شدید.

سئو (SEO) : مهم ترین اصطلاحات طراحی سایت

سئو (SEO):

معادل انگلیسی کلمه SEO کوتاه شده عبارت (Search Engine Optimization) و به معنی بهینه سازی یک سایت برای موتورهای جستجو است که به جرائت می توانم بگم یکی از مهم ترین اصطلاحات طراحی سایت است و در دل این اصطلاح طراحی سایت  هزاران اصطلاح دیگر نهفته است.

سئو کردن باعث می‌شود که سایت شما در صفحات گوگل جزو ده نمایش اول، مقابل دیدگان کاربران اینترنت قرار بگیرد و آمار بازدید سایت شما افزایش پیدا کند .

سئو کردن یک سایت فرایند پیچیده‌ای است و افرادی که در این حوزه مشغول به فعالیت هستند، باید انسان‌هایی صبور و با دانش بالایی بوده و تمام الگوریتم‌ها و قواعد گوگل را به‌خوبی بدانند.

تعداد الگوریتم‌های گوگل جهت رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها بیش از 200 الگو است و همواره در حال تغییر و بروز رسانی هستند بنابراین، سئوکاران باید همواره دانش خود را بروز کنند.

فوائد سئو برای کاربران:

گوگل به سایت‌هایی رتبه بالایی می‌دهد که مخاطبین به آنها علاقه نشان دهند.

برخی به‌اشتباه تصور می‌کنند معیار رتبه‌بندی، بر اساس سایت‌هایی است که گوگل می‌پسندد درحالی‌که این قاعده کاملاً برعکس است؛ در حقیقت ملاک گوگل علاقه کاربران به آن سایت است نه علاقه خودش. به زبان ساده تر یعنی گوگل با توجه به سلیقه ی کاربران سایت ها را رتبه بندی می کند.

رعایت این نکته اساسی سبب می‌شود که کاربران اینترنت خیلی راحت تر بتوانند نیازهای خود را با جستجو در گوگل برطرف کنند.

فوائد سئو برای صاحبان وب‌سایت:

سئو کردن مناسب باعث تبدیل‌شدن سایت به یک برند در سطح اینترنت می‌شود که این امر باعث افزایش ترافیک سایت شده و افزایش ترافیک نیز به معنای افزایش مشتریان وب‌سایت خواهد بود.

امروزه سئو کردن وب‌سایت‌ها به یکی از اصول مهم صنعت دیجیتال مارکتینگ تبدیل شده است.

اصطلاحات مهم در رابطه با سئو:

در ادامه مبحث سئو به بررسی اصطلاحات اساسی در این حوزه خواهیم پرداخت:

سئو داخلی (On-page SEO):

هر تغییری که در محتویات داخل سایت خود اعمال می‌کنید، به طور مستقیم می‌تواند در سئو سایت شما مؤثر باشد.

به‌عنوان مثال افزودن ویدئو و عکس در بهبود سئو یک سایت تأثیر مثبتی خواهند گذاشت از این رو سئو داخلی سایت، مربوط به محتوای داخل سایت شما می‌شود که باید به آن توجه کنید.

سئو خارجی سایت (off-page SEO):

برعکس سئو داخلی، سئو خارجی سایت شامل تمام کارهایی می‌شود که شما خارج از سایت خود برای گرفتن رتبه مناسب در گوگل انجام می‌دهید.

یکی از مواردی که به این منظور در سئو خارجی سایت انجام می‌شود، خرید لینک‌هایی است که شما به سایت خود پیوند می‌دهید.

مبحث سئو خارجی سایت بسیار تخصصی است و متخصصان سئو نیازمند بالابردن مهارت خود در این بخش هستند.

سئو کلاه سفید (White Hat Seo):

سئو کلاه سفید به معنای سئو کردن سایت بر اساس الگوریتم‌ها و قواعد گوگل است.

در این روش که به آن سئو اخلاقی نیز می‌گویند، هیچ عملی خلاف قوانین گوگل رخ نمی‌دهد و سایت شما نیز در مدت‌زمان مشخصی به رتبه مناسب دست پیدا خواهد کرد.

سئو کلاه سیاه (Black Hat Seo):

در این روش برخلاف روش کلاه سفید، الگوریتم‌های گوگل رعایت نمی‌شود و افراد سعی می‌کنند با فریب گوگل و سایر موتورهای جستجو، سایت خود را جزو ده سایت برتر نمایش بدهند.

باید توجه داشت این کار خطر بسیار زیادی برای وب‌سایت به دنبال دارد و حتی ممکن است، سایت شما به طور کل از دسترس خارج شود به همین دلیل انجام این کار به هیچ عنوان به صلاح شما نیست.

کلمه کلیدی (Keyword):

کلمات کلیدی به آن دسته کلماتی می‌گویند که توسط کاربران اینترنت بیشتر از سایر کلمات جستجو می‌شوند در حقیقت هرگاه ما دنبال مطلب خاصی در موتورهای جستجو باشیم از این کلمات برای پاسخ به سؤالاتمان استفاده می‌کنیم.

به کار بردن این دسته از کلمات در محتوای وب‌سایت‌ها، در بهبود وضعیت سئو داخلی آنها بسیار مهم است؛ البته باید دقت کنیم که در استفاده از آنها زیاده‌روی نکنیم چون سبب می‌شود که جذابیت محتوای وب‌سایت کم شده و گوگل نیز رتبه بالایی به آن صفحه اختصاص ندهد.

یافتن کلمات کلیدی مناسب اولین گام جهت سئو داخلی سایت است.

برای استفاده درست از کلمات کلیدی باید نکاتی را رعایت کنیم که در ادامه در مورد آنها بیشتر توضیح خواهیم داد:

چگالی کلمه (Keyword Density):

یکی از اصولی که در کاربرد درست کلمه کلیدی باید مدنظر قرار داد، رعایت چگالی درست کلمات کلیدی است.

اگر بخواهیم تعریفی از این اصطلاح ارائه کنیم می‌توانیم بگوییم: چگالی کلمات کلیدی یعنی درصد به کار رفتن این کلمات در مقایسه با سایر کلمات موجود در مقاله.

در گذشته چگالی کلمات کلیدی برای موتورهای جستجو بسیار با اهمیت بود اما امروزه از اهمیت آن کاسته شده است؛ اگر کلمات کلیدی را بیش از حد در مقاله خود بگنجانید، نه‌تنها رتبه سایت شما بالا نخواهد رفت، بلکه ممکن است گوگل صفحه شما را به‌عنوان اسپم شناسایی کند.

نحوه محاسبه چگالی کلمات کلیدی:

برای این کار از این فرمول استفاده می‌کنند:

(Nkr/Tkn)*100

Nkr  به تعداد دفعات تکرار یک کلمه کلیدی اشاره دارد.

:Tkn به تعداد کل کلمات در صفحه وب مرتبط می‌شود.

برای درک بهتر فرمول بالا یک مثال می‌زنیم؛ فرض کنید کلمه کلیدی در مقاله شما 5 مرتبه تکرار شده است و کل مقاله شما 100 کلمه دارد بنابراین چگالی صفحه وب 5% درصد می‌شود.

نحوه محاسبه عبارات کلیدی:

(Nkr*Nwp/Tkn)*100

در اینجا Nwp  تعداد کلمات موجود در عبارت است. مثلاً اگر سه کلمه کلیدی در عبارت شما به کار رفته و تعداد تکرار این کلمات 4 مرتبه باشد و کل کلماتی که در مقاله خود استفاده کرده‌اید 400 کلمه است، در نتیجه چگالی عبارت کلیدی با 3% برابر خواهد بود.

تکرار یک کلمه (Keyword Staffing):

به تکرار بیش از حد کلمات کلیدی Keyword staffing می‌گویند.

همان‌طور که در تعریف چگالی کلمات کلیدی خدمت شما عرض کرده‌ایم، امروزه این کار منسوخ شده و به‌شدت به سئو سایت شما لطمه می‌زند.

البته در گذشته به دلیل آنکه موتورهای جستجوی گوگل چندان پیشرفته نبوده‌اند، نویسندگان محتوا، صفحه وب خود را از کلمات کلیدی پر می‌کردند و نتیجه خوبی نیز از این کار می‌گرفتند.

اما با افزایش قابلیت‌های این موتورهای جستجو و تغییر الگوریتم‌های گوگل، این روش دیگر از بین رفته است.

Stop Word:

Stop wordها که در فارسی ما به آنها ایست واژه می‌گوییم، کلماتی هستند که تکرار آنها تأثیری در سئوی سایت شما ندارند؛ کلماتی مانند: از، با، به، برای، اگر و موارد مشابه این دسته از کلمات هستند.

در اینجا خاطر نشان می‌کنیم که تکرار این کلمات پشت‌سرهم برای سایت شما زیان‌بار خواهد بود و هنگام تایپ مقاله باید مراقب باشید مثلاً نباید “از از” تایپ کنید.

موتورهای جستجو به این کلمات توجهی نمی‌کنند زیرا از نظر آنها، ایست‌واژه‌ها ارتباطی بین این کلمات با محتوای وب‌سایت وجود ندارد.

META Keywords:

کلمات کلیدی متا در داخل تگ <meta> نوشته می‌شوند؛ هدف از این کار، معرفی صفحه به موتورهای جستجو است.

البته فایده کلمات کلیدی متا نسبت به گذشته کمتر شده و کاربرد آن‌چنانی ندارد؛ گرچه بسیاری از طراحان وب و سئوکارها هنوز به این باور نرسیده‌اند و همچنان برای سئو کردن سایت خود به دنبال جستجوی این‌گونه کلمات می‌روند.

در واقع تولید محتوای مناسب و رعایت اصول سئو در موتورهای جستجو، مهم‌ترین عوامل بهبود سئو سایت‌ها به‌حساب می‌آیند.

لینک (Link):

در ادامه توضیحات اصطلاحات طراحی سایت و سئو به مبحث لینک‌ها می‌رسیم که در بالابردن رتبه وب‌سایت شما یکی از نقش‌های کلیدی را دارند. لینک از کلمه هایپرلینک (Hyperlink) گرفته شده.

شما با کلیک روی جمله یا کلمه‌ای که لینک شده به صفحه جدیدی هدایت می‌شوید. لینک‌ها در تمامی صفحات وب قابل‌مشاهده هستند. برای ایجاد لینک از تگ <a> در زبان html استفاده می‌شود.

لینک‌ها انواع مختلفی دارند که برخی از آنها را در ادامه بررسی خواهیم کرد:

لینک داخلی (Internal link):

لینک داخلی به معنای لینک کردن یک صفحه وب به صفحه‌ای دیگر از همان وب‌سایت است.

این کار در بحث سئوی داخلی ضروری تلقی می‌شود زیرا کمک می‌کند، آمار بازدید از صفحات دیگر وب‌سایت شما افزایش پیدا کند.

می‌توانید به کمک انکر تکست‌ها (Anchor text) مقالات مختلف داخل سایت خود را به یکدیگر لینک کنید.

لینک خارجی (External link):

به این نوع لینک‌ها بک‌لینک (Back link) نیز می‌گویند.

به جرائت می توانم بگویم که بک لینک پرتکرارترین اصطلاحات طراحی سایت و سئو است که بین سئوکاران محبوبیت بسیار زیاد دارد.

شما با استفاده از این آنها، محتوای سایت خود را به سایتی دیگر لینک می‌دهید. لینک‌های خارجی در مبحث سئوی خارجی سایت بسیار مهم هستند؛ زیرا ارزش آن سایت را برای گوگل بالا می‌برند.

گاهی برای این منظور سئوکاران اقدام به خرید لینک خارجی می‌کنند در این صورت باید از کیفیت بالای لینک خریداری شده مطمئن باشند.

نکاتی که هنگام خرید لینک خارجی باید در نظر گرفت:

دقت کنید لینک‌هایی که خریداری می‌کنید، متعلق به سایت‌هایی باشند که از نظر گوگل اعتبار بالایی دارند؛ برای این کار باید اعتبار دامنه آن را ارزیابی کنید؛ بدین منظور وارد وب‌سایت moz.com شوید.

سایت‌هایی که از آنها بک‌لینک می‌خرید، باید محتوایی شبیه به محتوای شما داشته باشند.

برای یافتن سایت‌های مشابه، می‌توانید رتبه آنها را با توجه به کلمات کلیدی خودارزیابی کرده و بررسی کنید که آیا رقبای شما از آنها لینک تهیه کرده‌اند یا خیر.

محبوبیت لینک(Link Popularity):

الگوریتم محبوبیت لینک به بررسی لینک‌هایی می‌پردازد که به سمت سایت شما هدایت شده‌اند.

در رابطه با این موضوع همان‌طور که قبلاً اشاره کرده‌ایم، میزان اعتبار لینک‌ها بسیار حائز اهمیت است.

هر میزان که این لینک‌ها قدیمی‌تر باشند از نظر الگوریتم link popularity گوگل ارزش بیشتری دارند.

دلیل لحاظ کردن قدمت آنها این است که سایت‌های تازه تأسیس چندان قابل‌اعتماد نیستند.

خزنده وب (Crawler, Spider):

crawler در فرهنگ لغت فارسی به معنای خزنده وب است . خزنده وب به شکل اسکریپت یا نرم‌افزارهای به‌خصوصی در موتورهای جستجو تعبیه شده که از الگوریتم‌هایی مشخصی پیروی می‌کند.

کار خزنده‌های وب این است که محتوای وب‌سایت‌ها را به دقت بررسی می‌کنند و اطلاعات جمع‌آوری‌شده را در پایگاه‌داده موتورهای جستجو نگه می‌دارند؛ به این عمل ایندکس (Index) کردن می‌گویند.

کاربران اینترنت هیچگاه متوجه این خزنده‌ها نمی‌شوند زیرا فعالیت آنها قابل‌مشاهده نبوده و هیچ تأثیری نیز بر روی کارکرد وب‌سایت‌ها ندارد.

وظیفه این خزنده‌ها فقط بررسی محتوای وب‌سایت نیست، بلکه لینک‌هایی را که هم به سایت شما لینک شده‌اند، در نظر می‌گیرند.

اسپم (Spam):

اسپم به هرگونه عمل خلاف مقررات موتورهای جستجو جهت بالابردن رتبه سایت گفته می‌شود.

به‌عنوان مثال قراردادن تعداد بسیار زیادی محتوا و لینک‌های خراب و مخفی در سایت و یا ارسال ایمیل‌های تبلیغاتی به بازدیدکنندگان و همین‌طور نمایش تبلیغات آزاردهنده و بی‌ربط به محتوای سایت، جزو اعمالی هستند که در گوگل و سایر موتورهای جستجو به‌عنوان اسپم شناخته می‌شوند.

همین‌طور استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی نیز موجب شناسایی آن وب و یا محتوا به‌عنوان اسپم می‌شود.

گاهی اوقات کاربر موضوعی را در اینترنت جستجو می‌کند اما بعد از وارد شدن به صفحه وب، صفحه‌ای دیگر برای او باز می‌شود که شامل تبلیغات و یا محتوایی است که هیچ ارتباطی با موضوع مدنظر او ندارد.

این‌گونه فعالیت‌ها هیچ فایده‌ای برای شما نخواهند داشت و باعث از دسترس خارج شدن صفحه وب شما می‌شوند. با توجه به این توضیحات شما به‌عنوان صاحب وب‌سایت، اجازه ندارید تعداد زیادی تبلیغات کلیکی در صفحه خود قرار دهید.

تولید محتوا باید در زمان‌بندی‌ها و تعدادی مشخص باشد و در میزان دفعات استفاده از کلمات کلیدی در مقاله خود نیز دقت کنید.

Tinny Text:

به کلماتی که بسیار ریز نوشته شده و برای خواندن آنها باید بیش از حد زوم کنید، متن‌های کوچک یا (Tinny Text) می‌گویند؛ استفاده از آنها اصلاً صحیح نیست و مقاله شما به‌عنوان اسپم شناخته می‌شود.

دقت کنید اندازه و نوع فونت‌ها را طوری انتخاب کنید که خواننده به‌راحتی آنها را مشاهده کند.

Invisible Text:

استفاده از متن مخفی در گذشته برای سئو مناسب بود اما امروزه این کار اسپم به‌حساب می‌آید.

گاهی اوقات وب‌سایت‌ها کلمات کلیدی و لینک‌ها را همرنگ پس‌زمینه به کار می‌برند که عواقب خوبی برای سایت مربوطه نخواهد داشت.

وب دایرکتوری (Web Directory):

وب دایرکتوری‌ها به شکل فهرست در اینترنت به وجود می‌آیند که اطلاعات به‌خصوصی را در رابطه با
گروه‌های خاصی، به شما ارائه می‌دهند.

مزیت وب دایرکتوری‌ها در این است که وب‌سایت‌ها را منطبق با موضوع جستجوی کاربر، به نمایش می‌گذارند. کاربران می‌توانند وارد وب دایرکتوری‌ها شوند و وب‌سایت مرتبط با موضوع خود را پیدا کنند.

امکانات وب دایرکتوری‌ها:

همان‌طور که گفتیم وب دایرکتوری‌ها به شکل فهرست ارائه می‌شوند که اطلاعات مرتبط با نیاز کاربر را در خود ذخیره می‌کنند؛ بنابراین برای رونق کسب‌وکارها در فضای اینترنت، تأثیر بسیار مثبتی خواهند داشت.

به همین دلیل، بیشتر وب دایرکتوری‌ها جهت معرفی کسب‌وکارها به وجود آمده‌اند. دیگر ویژگی وب دایرکتوری‌ها، امکان قرار دادن آگهی بعد از ثبت لینک است.

ثبت لینک در وب دایرکتوری، ترافیک و بازدید سایت را افزایش می‌دهند و کاربرانی که واقعا به خدمات و محصولات شما احتیاج دارند به وب‌سایت شما راهنمایی می‌شوند.

نحوه انتخاب یک وب دایرکتوری :

برای کسب رتبه بهتر در موتورهای جستجو و یا تسریع در پیدا شدن، سایت خود را در وب دایرکتوری ثبت کنید و به نکات زیر توجه کنید:

  • ظاهر مناسب : انتخاب سایت های دارای ظاهر جذاب و مناسب که توانایی جذب مخاطب بالایی داشته باشند.
  • ثبت شده در نتایج گوگل : انتخاب سایت های ثبت شده در گوگل برای جلوگیری از شناسایی اسپم.
  • ارتباط موضوعی : مرتبط بودن زمینه کاری و فعالیتی سایت موردنظر با وبسایت شما
  • بروز بودن: توجه به به‌روز بودن مطالب
  • و…

نتیجه گیری

آشنایی با اصطلاحات طراحی سایت برای درک بهتر مفاهیم چه تحت تعمیر و نگهداری وب سایت و چه در طراحی سایت و همچنین ارتباط بهتر با شرکت های طراحی سایت کمک بسیار شایانی میکند. به همین خاطر دانستن این مفاهیم باعث میشود در روند کار با شرکت های طراحی وب سایت در وقت و هزینه صرفه جویی شود.

امیدواریم مطالب ببان شده برای شما مفید بوده باشد .

پیام بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

دیدگاه ها
  • مبینا سادات اکبری گفت:

    سلام، مقاله بسیار عالی بود
    فقط فکر می کنم به صورت کامل این مقاله را منتشر نکردید، چون جمع بندی کلی ندیدم ، اما به طور کل اصطلاحات خیلی کاربردی را در این مقاله توضیح دادید، ممنونم از شما

    • رضا ذوالعلی گفت:

      سلام خانم سادات عزیز
      نظر لطف شماست.
      بله درست می فرمایید هنوز مقاله را کامل منتشر نکرده ایم و هر بار تعدادی اصطلاح اضافه می کنم تا در نهایت به جامع ترین مقاله در زمینه اصطلاحات طراحی سایت تبدیل شود.

  • مبینا گفت:

    مقاله جامع و کاملی بود اما در بعضی بخش ها غلط املایی و نگارشی وجود داشت

  • رقیه عسکری گفت:

    واقعا لیست کاملی از اصطلاحات بود و من خیلی از اصطلاحات رو از طریق همین مقاله یاد گرفتم ، از خانم کارآموزیان برای انتشار این محتوا خیلی متشکرم

  • صادق گفت:

    سلام، من مقاله رو مطالعه کردم اما کاش در مورد زبان های کد نویسی هم توضیح می دادید