مهم ترین اصطلاحات طراحی سایت که باید بدانید

مهم ترین اصطلاحات طراحی سایت
رضا ذوالعلی

اردیبهشت ۸, ۱۴۰۱

طراحی سایت یک تخصص است و مانند هر تخصص دیگری، شامل اصطلاحات مخصوص به خود است. افرادی که در این حوزه مشغول به کار هستند، باید با تمام آنها آشنایی کامل داشته باشند.

شما ممکن است به‌عنوان فردی که طراح سایت نیستید، بارها عبارات مرتبط با این حرفه را شنیده باشید اما مفهوم آنها برای شما ناآشنا باشد.

در این مقاله از وب‌سایت رویال کد، مفاهیم، عبارات تخصصی و اصطلاحات طراحی سایت و همین‌طور زبان‌های برنامه‌نویسی پرکاربرد در این حیطه را بررسی خواهیم کرد.

مرورگر (Browser):

به سراغ بررسی اولین اصطلاحات طراحی سایت در لیستمان یعنی مرورگر می‌رویم. مرورگرها نرم‌افزارهای سبکی هستند که روی سیستم شما نصب می‌شوند و توسط آنها به دنیای اینترنت وارد می‌شوید.

مرورگرها اطلاعاتی که شما به دنبال آن هستید، از سرتاسر اینترنت جمع‌آوری کرده و در اختیار شما قرار می‌دهند؛ این اطلاعات ممکن است دقیقاً همان چیزی باشد که شما به دنبال آن بوده‌اید و یا مشابه آن باشد.

پیدایش اولین مرورگرها:

در سال 1990 اولین مرورگر به نام Word wide web عرضه شد؛ البته بعدها نام آن به Nexus  تغییر پیدا کرد. در سال 1993، مارک اندریسن (Mark Andreeseen) با خلق مرورگر موزاییک (Mosaic) تحول عظیمی در این عرصه به وجود آورد.

مرورگر Mosaic  از لحاظ گرافیکی با Nexus کاملاً متمایز بود و هر فردی در هر نقطه از دنیا، می‌توانست به‌راحتی در فضای اینترنت جستجو کند.

اندریسن به همین اکتفا نکرد و در سال 1994 با تأسیس شرکت Netscape مرورگر قدرتمندتری به نام Netscape Navigator را معرفی کرد.

مرورگر (Browser) یکی از مهم ترین اصطلاحات طراحی سایت

معرفی انواع مرورگرها:

تعداد زیادی مرورگر وجود دارند که فقط برخی از آنها مورداستفاده قرار می‌گیرند. در اینجا به معرفی پرکاربردترین آنها می‌پردازیم:

مرورگر اینترنت اکسپلورر (Internet Explorer)

مرورگر اینترنت اکسپلورر (Internet Explorer):

در سال 1995 با ورود اینترنت اکسپلورر به دنیای مرورگرها، عرصه برای سایر رقبا به‌شدت تنگ شد.

کار کردن با آن به‌مراتب جذاب‌تر و ساده‌تر بود و توانست عنوان محبوب‌ترین مرورگر را در آن سال‌ها از آن خود کند.

با ورود اکسپلورر رقابت جدی‌تری بین مرورگرها به وجود آمده که از آن به نام جنگ مرورگرها یاد می‌کنند؛ جنگی که تا به امروز نیز ادامه دارد.

مرورگر اُپرا (Opera)

مرورگر اُپرا (Opera):

اولین مرورگری که با Internet Explorer وارد رقابت جدی شد، مرورگر اُپرا بود که در سال 1996 به وجود آمد؛

دو سال بعد یعنی در سال 1998، سازندگان اُپرا با شرکت Netscape وارد همکاری نزدیکی شدند؛

نتیجه این همکاری، خلق مرورگر فایرفاکس در سال 2003 بود.

مرورگر فایرفاکس (FireFox)

مرورگر فایرفاکس (FireFox):

هرچند مرورگر فایرفاکس قابلیت اجرا شدن روی تمام سیستم‌عامل‌ها را داشت، اما کاربران لینوکس به آن رغبت بیشتری نشان می‌دادند.

یکی از مزیت‌های فایرفاکس ضریب امنیتی بالای آن در مقایسه با سایر مرورگرها بود. البته کاربران IOS  از عملکرد آن چندان رضایت ندارند.

مرورگر سافاری (Safari)

مرورگر سافاری (Safari):

مرورگر سافاری در سال 2003، توسط شرکت اپل معرفی شد و همچنان نیز یکی از مرورگرهای شناخته شده برای کاربران سیستم‌عامل‌های تولیدی این شرکت است

مرورگر کروم (Chrome)

مرورگر کروم (Chrome):

پرکاربردترین و محبوب‌ترین مرورگر دنیا، مرورگر کروم است که در سال 2008 در اختیار مردم قرار گرفت. با آنکه نسبت به رقبایش دیرتر وارد عرصه جنگ مرورگرها شد، اما توانست از آنها پیشی بگیرد.

اوایل شروع به کار این مرورگر، کاربران اکسپلورر امکان دانلود آن را نداشتند و نصب آن نیز روی سیستم‌عامل‌های مک و لینوکس ممکن نبود.

Inspect:

در ادامه بررسی اصطلاحات طراحی سایت، به مفهوم Inspect می‌رسیم. این ویژگی در مرورگر کروم و فایرفاکس گنجانده شده و یکی از ابزارهای مهم برای طراحی و توسعه وب به شمار می‌رود.

توسعه دهندگان با فشردن کلیدهای ترکیبی Ctrl+Shift+I  و یا کلیک راست‌روی صفحه و انتخاب گزینه inspect ، وارد این بخش می‌شوند.

در این قسمت پیش نمایشی از وب‌سایت، قبل از آنکه کاربران دیگر در سطح وب آن را ببینند، نشان داده می‌شود. توسعه دهندگان عملکرد کدهای Javascript  ،کلاس‌های CSS و تگ‌های HTML  را به دقت بررسی می‌کنند؛ و اگر مشکلی در قسمتی از وب‌سایت به وجود آمده باشد، به‌راحتی قابل تشخیص و عیب‌یابی خواهد بود.

Inspect : اصطلاح طراحی وب سایت

با وارد شدن به قسمت Inspect، مرورگر دو قسمت می‌شود؛ در قسمت پایین کدها قابل‌مشاهده خواهند بود.

پنجره Inspect خود دو بخش دارد که در سمت راست، کدهای CSS  و در سمت چپ، کدهای HTML  قرار می‌گیرند.

با حرکت موس روی کدها، قسمت‌های مرتبط با آن در وب‌سایت نمایش داده می‌شود.

آدرس سایت (URL):

url همان آدرس اینترنتی است که شما در قسمت بالای صفحه مشاهده می‌کنید. اما url  فقط به همین‌جا ختم نمی‌شود؛ به عبارتی مبحث آن بسیار گسترده است که ما در اینجا به طور خلاصه در مورد آن صحبت می‌کنیم:

آدرس سایت (URL)

مبدأ پیدایش url :

در 15 دسامبر سال 1990، url توسط دو تن از نخبگان دنیای وب یعنی سر تیموتی جان برنرز لی (Sir Timothy John Berners Lee) و همکارش رابرت کِی دبلیو معرفی شد؛ این کلمه کوتاه شده سه کلمه (Uniform Resource Locator) می باشد.

بخش های تشکیل دهنده url:

قسمت های تشکیل دهنده آن به پروتکل ارتباطی، نام یا آدرس هاست و محل قرار گرفتن مطلب مورد نظر در سایت تقسیم می­ شود.

پروتکل ارتباطی (http/https)

پروتکل ارتباطی (http/https):

این حروف در ابتدای تمام وبسایت های معتبر دیده می شوند؛ امروزه وجود این پروتکل اجباری است و نشان دهنده امنیت مناسب آن سایت می باشد.

پروتکل ها مشخص می کنند به منظور ارسال و بازیابی اطلاعات، چطور مرورگرها با سرور سایت ارتباط ایجاد کند. برای وبسایت ها از پروتکل http  و یا نسخه امن تر آن https  استفاده می شود.

ناگفته نماند پروتکل های دیگری همچون mailto  (برای باز کردن ایمیل سمت کاربر) و ftp (برای انتقال فایل) نیز در درسترس قرار گرفته اند.

آدرس هاست:

این بخش نمایانگر آدرس کلی سایت است بعنوان مثال Royalcode.ir آدرس هاست نامیده می شود.

در بخش پایانی url، آدرس مطلبی که شما در حال حاضر مشغول مطالعه آن هستید قرار داده شده است.

کوکی ها (Cookies)

کوکی ها (Cookies):

کوکی ها فایل های کوچکی هستند که روی سیستم شما ذخیره می شوند و راه ارتباطی بین مرورگرها و سایت ها به حساب می آیند. کوکی ها برای سایت ها مهم تلقی می شوند زیرا به کمک آنها، رفتار و علایق کاربر را بررسی می کنند و در بازدیدهای بعدی، بهتر آنها را راهنمایی خواهند کرد.

یکی دیگر از مزیت کوکی ها این است که اگر شما قبلا در سایت ثبت نام کرده باشید، در بازدیدهای بعدی نیاز به وارد کردن مجدد مشخصات خود ندارید.

زمان پیدایش کوکی ها:

نخستین بار در سال 1994 شرکت Netscape  در مرورگر Mosaic  از کوکی ها استفاده کرد. یک سال بعد، شرکت مایکروسافت این قابلیت را در مرورگر Internet Explorer  اضافه نمود. امروزه در تمام مرورگرها کوکی ها بکار می روند.

دامنه (Domain) : ابتدایی ترین اصطلاحات طراحی وبسایت که باید یاد بگیرید

دامنه (Domain):

یکی از مهم ترین اصطلاحات طراحی سایت که هر شخصی که قصد دارد اقدام به طراحی سایت نمایید باید در مورد آن اطلاعات داشته باشد دامنه است.

دامنه همان آدرس سایت و یا بهتر بگوییم برند کسب و کار شما است که در قسمت نوار آدرس قابل مشاهده است. دامنه شامل URL  و آدرس شخصی وبسایت شما می باشد. بعنوان مثال www.royalcode.ir یک دامنه یا دامین نام دارد.

دامنه تنها راهی است که کاربران به شما متصل می شوند و همان کار IP  ها را انجام می دهند؛ با این تفاوت که در اینجا خبری از اعداد نیست و به همین خاطر بهتر در یاد کاربران باقی می ماند.

نام دامنۀ هر سایتی با سایت های دیگر به هیچ وجه مشابه نیست و کاملاً منحصر به فرد است. به همین خاطر اگر می خواهید هویت برند خود را حفظ کنید باید در انتخاب دامنه مناسب وسواس به خرج دهید.

پیشنهاد می کنم اگر علاقه مند هستید اطلاعات بیشتری در مورد دامنه به دست آورید به مقاله دامنه چیست مراجعه نمایید.

نکات مهم در انتخاب دامنه مناسب:

نام سایت خود را ساده انتخاب کنید که به راحتی در ذهن بازدیدکنندگان باقی بماند. همچنین تمام حروف باید بدون فاصله و پشت سر هم قرار بگیرند.

نکته دیگر اینکه به هیچ وجه از دامنه های رایگان استفاده نکنید و باید در زمان های مشخص اعتبار دامنه خریداری شده شما تمدید شود وگرنه قابل استفاده نخواهد بود و یا به شخص دیگری سپرده خواهد شد.

خرید هاست را فراموش نکنید البته امکان خرید دامنه همراه با هاست نیز امکان پذیر است.

برای آنکه مطمئن شوید دامنه شما توسط سایت های خارجی استفاده نمی شود به وبسایت https://www.whois.com/ و برای بررسی این موضوع در بین سایت های ایرانی به وبسایت http://whois.nic.ir/ مراجعه نمایید.

پیشنهاد می کنم برای اینکه یک دامنه عالی انتخاب کنید به سراغ مطالعه مقاله راهنمایی جامع انتخاب دامنه سایت “ بروید.

پسوند دامنه (Domain Extension)

پسوند دامنه (Domain Extension):

حروفی که در انتهای آدرس سایت وجود دارند، پسوند دامنه نامیده می شوند. مثلاً پسوندهای .ir ، .com نمونه ای از پسوندهای رایج هستند. تمام پسوندها باید از شرکت ICANN مجوز دریافت کنند که در اینصورت به این پسوندها  (Top Level Domain) یا به اختصار TLD  می گویند. در زیر به بررسی انواع پسوندهای دامنه می پردازیم:

پسوندهای عمومی:

برای استفاده از این نوع پسوندهاف محدودیتی وجود ندارد و برای نشان دادن نوع کسب و کار شما بسیار مناسب هستند. بعنوان نمونه پسوند .com، کوتاه شده کلمه Commercials است که مشخص کننده فعالیت تجاری شماست و دامنه .net که از کلمه network یعنی شبکه گرفته شده و پسوند .org که به معنای organization است که نشان می دهد که شما بعنوان یک سازمان و یا ارگانی مشغول به کار هستید.

پسوندهای خصوصی:

این پسوندها منحصراً برای سازمان و یا افرادی تهیه شده که حتما باید مشغول به فعالیت خاصی باشند. برای نمونه می توانیم به پسوند .biz به معنای Business اشاره کنیم که اختصاص به فعالیت متفاوتی در حوزه تجارت الکترونیک دارد و یا دامنه .pro که از کلمه professional  گرفته شده و برای استفاده از آن ملزم به کسب مجوز هستید.

پسوندهای دامنه ملی:

این پسوندها نشان دهنده نام کشوری خاص هستند مثلا .ir  مشخص می کند سایت شما در ایران راه اندازی شده است و یا .tr  که به کشور ترکیه مرتبط می شود.

خیلی از اوقات با پسوندهایی رو به رو می شویم که تصور می کنیم آنها پسوندهای اختصاصی و یا عمومی هستند؛ بعنوان مثال، برخی افراد فکر می کنند که پسوند .co به معنی شرکت و پسوند .tv به معنای تلویزیون است؛ در حالیکه این برداشت ها کاملاً اشتباه هستند. در حقیقت .co به کشور کلمبیا و پسوند .tv به کشور تووالو (Tuvalu) دلالت دارند. این تشابه باعث شده این کشورها با فروش دامنه ملی خود، به سود زیادی برسند.

استاندارد W3C بهترین مرجع یادگیری اصطلاحات طراحی سایت

استاندارد W3C:

کلمه w3c از چهار کلمه Word Wide Web Consortium گرفته شده که در فارسی ما به آن کنسرسیوم شبکه جهانی وب می گوییم. رعایت کردن این استاندارد برای گرفتن رتبه های بالا در موتورهای جستجو بسیار مهم است. خزنده های گوگل مرتباً سایت های مختلف را بررسی می کنند و به سایتی که استاندارد W3C را به خوبی اجرا می کند، امتیاز بالایی می دهند. یکی از نکاتی که W3C به آن بسیار تاکید می کند بارگذاری مناسب سایت در تمامی مرورگرها و نمایشگرها است. بنابراین باید سایت به درستی برنامه نویسی شده باشد. برای بررسی تطابق وبسایت خود با این استاندارد، باید به سایت http://validator.w3.org مراجعه کنید.

صفحه وب (Web page)

صفحه وب (Web page):

صفحه وب شامل مکانی از وبسایت است که تمام اطلاعات در آنجا قرار داده می شود؛ اطلاعاتی نظیر موسیقی، نوشته، عکس، فیلم، لینک ها و منوها. همه بخش های یک صفحه وب توسط زبان html  که بعنوان زبان نشانه گذاری شناخته می شود، معین می گردند.

صفحۀ اصلی (Home page):

صفحه اصلی یا (Home page)، اولین صفحه ای است که شما بعد از وارد کردن آدرس سایت وارد آن می شوید. در صفحه اصلی هر وبسایت، معمولاً اطلاعات کاملی در مورد کسب و کاری که صاحب وبسایت است، مانند نوع فعالیت، توضیحات برند، محصولات و خدمات، آدرس و شماره تلفن محل کار و موارد دیگر قرار دارد.

صفحه اصلی هر سایت با سایت دیگر متفاوت است و این به نوع فعالیت و محتوای سایت برمی گردد؛ مثلاً سایت هایی که مرتبط با فیلم و سریال هستند، بهترین و جدیدترین فیلم ها را در صفحه اصلی خود قرار می دهند یا سایت های خبری، عناوین و توضیحات کوتاه خبری را در صفحه اصلی خود بارگذاری می کنند.

برخی دیگر از سایت ها هستند که چندین صفحه اصلی دارند؛ مانند سایت های چند زبانه.

اینترو (Intro)

اینترو (Intro):

هر سایتی برای جذب مخاطب بیشتر شیوه های متفاوتی را در پیش می گیرد بعضی از آنها ترجیح می دهند صفحه ای مجزا بسازند و در آن از انیمیشن های کوتاه، تبلیغ کار خود یا حتی یک متن ساده استفاده  کنند. اما دقت کنید، هر زمانیکه کاربر به سایت شما وارد می شود، نباید صفحه خوش آمد گویی و یا (Intro) را به او نشان دهید؛ چون آزاردهنده خواهد بود. به همین دلیل، در اینجا از کوکی ها استفاده می کنند. نکته دیگری که در مورد ساخت این صفحات باید در نظر گرفت، این است که بازدیدکنندگان شما دوست ندارند منتظر بمانند و احتمال اینکه وارد صفحه اصلی سایت شما نشوند، وجود دارد.

اگر سایت شما دچار مشکل شده و در حال بازیابی آن هستید، ساختن یک صفحه اینترو که شامل انیمیشن، عکس یا متن جذابی است که در آن از کاربر درخواست می کنید، در آینده مجددا به سایت شما وارد شود مفید خواهد بود؛ همچنین اگر سایت شما چند زبانه است، در صفحه خوش آمدگویی می توانید از کاربر بخواهید که زبان مورد نظر خود را انتخاب کند.

صفحات و سایت های استاتیک (Static page, Static Websites)

صفحات و سایت های استاتیک (Static page, Static Websites):

صفحات استاتیک و ایستا صفحاتی هستند که محتوای آنها همیشه ثابت است و نیاز چندانی به تغییر آنها حس نمی شود؛ مانند صفحات درباره ما و ارتباط با ما. علاوه بر صفحات استاتیک که در وبسایت هایی که حتی خدمات آنلاین ارائه می دهند نیز وجود دارند، ما سایت هایی داریم که کاملا به شکل ایستا ساخته می شوند.

در اینگونه سایت ها امکان بروز رسانی بوسیله صاحب وب وجود ندارد و حتما باید توسط طراح وب انجام بپذیرد. در طراحی آنها، طراح سایت تمام مطالب مورد نیاز را دریافت کرده و سپس داخل صفحه قرار می دهد. اینگونه سایت ها برای کسب و کارهایی مفید است که هر چند ماه یکبار نیاز به تغییر محتوای داخل وب خود را دارند.

مشکل سایت های استاتیک این است که هیچ پنل مدیریتی در آن گنجانده نشده و تغییرات توسط خود شخص امکان پذیر نمی باشد. حتی اگر بخواهید اندکی محتوای آن را تغییر دهید احتیاج به طراح وب خواهید داشت. در طراحی اینگونه صفحات، تنها از کدهای html استفاده می شود و در آدرس آنها تنها پسوند html  قابل مشاهده است.

صفحات و سایت های پویا (Dynamic page, Dynamic Websites)

صفحات و سایت های پویا (Dynamic page, Dynamic Websites):

صفحاتی که به شکل پویا و یا داینامیک طراحی می شوند، قابل تغییر هستند؛ مانند صفحات به اشتراک گذاری فایل و صفحات فروش محصول.

طراحی وبسایت های پویا نیز هر چند هزینه بیشتری را برای سفارش دهنده در پی خواهد داشت، اما بسیار مقرون به صرفه خواهند بود؛ زیرا به دلیل وجود پنل مدیریتی، امکان افزودن محتوای جدید توسط مدیر سایت امکان پذیر است و لازم نیست هزینه اضافه ای را به طراح بپردازد.

تغییر محتوای صفحات داینامیک به راحتی صورت می پذیرد و برعکس صفحه استاتیک، لازم نیست صفحه جدیدی بسازید و آپلود کنید. این کار در صفحات پویا کاملاً به صورت مکانیکی انجام می شود.

در برنامه نویسی سایت ها و صفحات داینامیک از کدهای PHP و جاوا اسکریپت نیز استفاده می کنند و در آدرس آنها، پسوندهایی همچون php، asp یا jsp  به چشم میخورد.

میزبان وب (Web host) یکی از اصطلاحات مهم طراحی سایت

میزبان وب (Web host):

یکی مهم ترین اصطلاحات طراحی سایت که باید اطلاعات کامل و جامع در مورد آن به دست آوردید ، هاست است . اطلاعات و محتوایی که ما در فضای اینترنت قرار می دهیم، احتیاج به بستری دارد که برای سایرین قابل مشاهده باشد؛ این بستر که وبسایت ما روی آن قرار میگیرد، میزبان یا هاست نام دارد. هاست مسئول نگه داری از وبسایت و محتوای آن است و زمانیکه کاربری نام سایت شما را جستجو می کند، به سروری که محتوای وبسایت شما در آن قرار گرفته است راهنمایی می شود. شرکت هایی که خدمات هاستینگ را ارائه می دهند، قسمتی از محیط سرورهای خود را در اختیار شما می گذارند و بدین شکل، شما تمام محتوای سایت خود را مقابل دید بازدیدکنندگان وبسایت خود قرار می دهید.

خرید هاست مناسب بسیار مهم است زیرا باید همیشه سایت شما را در فضای اینترنت نگه دارد و هر زمان که شخصی نام سایت شما را جستجو کرد، بتواند آن را پیدا کند. انتخاب هاست مناسب یکی از نکات اساسی بالا بردن رتبه سایت در موتورهای جستجو است انواع مختلفی از هاست وجود دارد که در پایین به بررسی اجمالی آنها خواهیم پرداخت:

هاست اشتراکی

هاست اشتراکی:

اگر صاحب کسب و کار کوچکی هستید و قادر به پرداخت هزینه زیاد برای خرید هاست نمی باشید، سرویس های هاست اشتراکی یکی از گزینه های مناسب پیش روی شماست. شیوه کار این نوع هاست ها به این شکل است که بعد از آنکه سیستم عامل و کنترل پنل روی یک سرور قدرتمند نصب شد، آن را چندین قسمت کرده و خریداران هر کدام از آنها را که برایشان مناسب تر بود، تهیه می کنند.

هاست اشتراکی برای کسانی که مایل هستند ترافیک بالایی داشته باشند یا تصمیم دارند برنامه خاصی را روی سرور پیاده سازی کنند توصیه نمی شود. زیرا امکان کنترل سرور در این نوع هاست ها به سختی صورت می پذیرد و در صورت افزایش ترافیک، سرعت وبسایت کند می شود.

هاست اختصاصی

هاست اختصاصی:

اگر صاحب شرکت یا کسب و کار بزرگی هستید و ترافیک بالای وبسایت شما دارد، هاست اختصاصی بهترین انتخاب برای شما خواهد بود. هاست اختصاصی به معنای سرویسی است که کاملاً مختص به شما است و امکان قرار دادن چندین سایت برای شما نیز مهیا می باشد. در این نوع هاست، شما تنها مدیر سرور خواهید بود و ایجاد هر تغییری که مایل بودید، به راحتی روی آن میسر می باشد. شما تنها کسی خواهید بود که روی تمام سخت افزارها و نرم افزارهای متصل روی سرور، مدیریت خواهید کرد. امنیت بالا، سفارشی سازی و قرار دادن امکانات اختصاصی روی آن دیگر ویژگی های مثبت هاست اختصاصی است.

سرویس میزبانی وب مجازی

سرویس میزبانی وب مجازی:

در این نوع سرویس که شبیه به سرورهای اختصاصی است، یک قسمت جدا نیز روی سرور شما قرار می گیرد. در اینصورت شما فضای بیشتری را روی هاست خود خواهید داشت. سرورهای مجازی قیمت کمتری در مقایسه با سرورهای اختصاصی دارند و می توانید پیکربندی های دلخواه خود را روی آن داشته باشید. اما برای اداره آن، باید اطلاعات خود را در رابطه به سرور و هاست بالا ببرید.

هاست ابری

هاست ابری:

یکی از بهترین گزینه ها برای میزبانی وب، هاست ابری است. در این نوع هاست ها ما چندین خوشه از سرورها را در اختیار داریم که امکان بارگذاری فایل و محتوای وبسایت در آنها وجود دارد. مزیت آنها در این است که هر زمان یک سرور امکان پاسخگویی نداشت، ترافیک سایت به شکل خودکار به سرور دیگر انتقال می یابد. با تهیه این نوع سرور، هیچگاه سایت ما دچار مشکل نخواهد شد. هزینه ای که برای این نوع هاست ها می پردازید بستگی به میزبانی دارد که خدمات آن در اختیار ما قرار دارد. مشکل اینگونه هاست ها در این است که نمی توان هزینه مشخصی را برای آن در نظر گرفت.

پیشنهاد می کنم اگر علاقه مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد هاست هستید به سراغ مطالعه مقاله هاست چیست؟ بروید

وب سرور (Web Server) : تخصصی ترین اصطلاحات طراحی وب سایت

وب سرور (Web Server):

نمایش صفحات وبسایت ها به وجود وب سرورها وابسته است؛ وب سرورها به شکل نرم افزارهای کامپیوتری هستند که اطلاعات موجود در هر سایت را که با زبان هایی مانند html, css. Javascript  برنامه نویسی شده اند، روی مرورگر کاربران نشان می دهند. آنها با توجه به پروتکل http، درخواست کاربران را دریافت کرده و بعد از پردازش دقیق آنها، صفحات مورد نظر درخواست کنندگان را روی مرورگرهای آنها بالا می آورند.

نحوه عملکرد وب سرورها:

از زمانی که شما آدرس سایت مورد نظر خود را در نوار آدرس وارد می کنید تا وقتی که آن سایت در مرورگر شما به اجرا در می آید، باید کارهای مختلفی انجام بپذیرد. در ابتدا بعد از وارد کردن آدرس، درخواست شما باید توسط دامنه سایت و سپس توسط DNS server  دریافت شود. بعد از این مرحله، IP  مرتبط با سرور سایت مورد پردازش قرار می گیرد  و در نهایت، مرورگرها سایت را اجرا می کنند.

انواع وب سرورها:

انواع گوناگونی از وب سرورها در اختیار متقاضیان تهیه آنها وجود دارد که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند؛ اگر برای سایت خود دنبال وب سرور مناسب می گردید یا مایل هستید با انواع آنها آشنا شوید، توضیحاتی را که در ادامه این قسمت آورده ایم، حتماً مطالعه بفرمایید.

وب سرور آپاچی (Apache):

این وب سرور یکی از قدیمی ترین و در عین حال محبوب ترین وب سرورها است که نام خود را از یک قبیله متعلق به سرخ پوستان ساکن آمریکا گرفته است. عمر آپاچی بیشتر از 20 سال است و بیش از 100 میلیون کاربر در سرتاسر دنیا دارد. ویژگی مثبت این وب سرور شامل این موارد می شود:

  • متن باز بودن آن سبب شده که توسعه و شخصی سازی آپاچی برای برنامه نویسان ممکن شود.
  • آپاچی از زبان های پر کاربرد برنامه نویسی نظیر php, perl, TCL  و python  پشتیبانی می کند و همین امر سبب شده شاهد خلق ماژول های متنوعی برای آن باشیم.
  • آپاچی قادر است 10 هزار درخواست را دریافت و کنترل کند.
  • به خوبی از پروتکل http/2  و htacess پشتیبانی می کند.
  • دارای قابلیت fault Tolerance و Failover است.
  • از کش و Gzip  پشتیبانی می کند.
  • کاربران می توانند Session ها را به خوبی رصد کنند و امکان ایجاد محدودیت برای کانکشن های فعال را برای آنها میسر می سازد.
  • از XML  و CGI پشتیبانی می کند.
وب سرور لایت اسپید (LiteSpeed ):

سرعت بالا و امکان استفاده از آن در کنار وب سرور آپاچی، لایت اسپید را به یکی از پرطرفدارترین وب سروها تبدیل کرده است. اگر سایت شما ترافیک بالایی دارد، این وب سرور انتخاب مناسبی خواهد بود. گرچه سرعت بارگذاری این سرور از هر وب سرور دیگری حدود 1.5 برابر بیشتر است اما رایگان نبودن آن ممکن است تهیه آن را برای صاحبان وب سایت های ایرانی مشکل سازد. شما باید برای داشتن وب سرور لایت اسپید، لایسنس آن را تهیه کنید که البته امکان این کار در داخل ایران نیز وجود دارد و هزینه چندانی هم نخواهد داشت؛ وب سایت هایی هستند که امکان خرید آن را ممکن ساخته اند. کم بودن هزینه نگه داری و پایداری بالای لایت اسپید، دیگر ویژگی های مثبت آن است که شما را برای تهیه آن قانع خواهد کرد.

وب سرور Nginx:

این وب سرور همچون آپاچی رایگان و متن باز است که نزدیک به 12 درصد از سایت ها بر بستر این وب سرور اجرا می شوند. امکاناتی که Nginx در اختیار کاربران خود می دهد به این شرح است:

  • فقط با صرف 2.5 مگابایت حافظه قادر است بیش از 10 هزار اتصال را به طور همزمان کنترل کند.
  • با فایل Status و پروتکل های IPV6 , POP3, IMAP, SMTP کاملا سازگار است.
  • از استریم فرمت های ویدئویی نظیر FLV  و MP4  به خوبی پشتیبانی می کند.
  • امکان رصد کردن کاربران را دارد.

ناگفته نماند، هرچند سرعت آن بالا است اما قابلیت پشتیبانی از htaccess را ندارد.

وب سرور Lightttpd:

سروری که یوتیوب از آن بهره می برد و بخاطر امنیت فوق العاده بالا و امکانات مناسبی که در شرایط High performance و High load فراهم می آورد، مقبولیت بسیاری را کسب کرده است. نکته مثبت دیگر این وب سرور این است که منابع زیادی را مصرف نمی کند و میزان فضای رم چندانی را احتیاج ندارد. امکانات دیگر این وب سرور بدین صورت هستند:

  • از قابلیت های CGI, FastCGI و URL-Rewriting برخوردار است .
  • برای وبسایت هایی که ترافیک بالایی دارند مناسب است.
  • امکان نصب بعضی از ماژول های آپاچی روی آن وجود دارد.
وب سرور (Internet Information) IIS Services:

این سرور که IIS نیز نامیده می شود، توسط مایکروسافت طراحی شده و توسعه می یابد. به همین خاطر فقط روی ویندوز قابل راه اندازی است و برای استفاده از آن ملزم به پرداخت هزینه ای مشخص هستید.

نکات مثبت این سرور شامل این موارد می شود:

  • پروتکل های HTTP, SMTp, FTP, FTPS, HTTPS, WebStocket و NNTP در این سرور به خوبی پشتیبانی می شوند.
  • با زبان های برنامه نویسی ASP.net, .Net  و PHP هماهنگی مناسبی دارد.

یکی از مشکلاتی که این وب سرور دارد، عدم اجرای چندان خوب سایت هایی است که با زبان های به غیر از .Net نوشته شده اند؛ به همین دلیل توصیه می کنیم، اگر از زبان های برنامه نویسی دیگر استفاده می کنید، سراغ این وب سرور نروید.

طراحی واکنشگرا (Responsive) : کلیدی ترین اصطلاحات طراحی وب

طراحی واکنشگرا (Responsive):

یکی پرتکرارترین اصطلاحات طراحی سایت که کاربران زیادی در مورد آن از ما می پرسند ، اصطلاح رسپانسیو است. طراحی واکنشگرا یا ریسپانسیو بدین معنا است که صفحات وب هنگام تغییر سایز مرورگر به درستی نمایش داده شوند.

زمانی که کاربر با موبایل، تبلت و یا کامپیوتر شخصی خود وارد سایت شما می شود، باید بتواند محتوای صفحه شما را به راحتی ببیند و مجبور نباشد بیش از اندازه زوم و یا اسکرول کند و دکمه ها، منوها و متن ها برای او به درستی نمایش داده شوند؛ به طور کلی کاربر باید بتواند خیلی راحت به تمام عناصر صفحه دسترسی پیدا کند.

تاثیر واکنشگرا بودن در بهبود بازدید از سایت:

یکی از موارد مهم برای سئو بهتر سایت، ویژگی واکنشگرا بودن است و گوگل به این مورد توجه بسیار زیادی دارد. از طرفی یکی از ملاک هایی که در ایجاد ارتباط مناسب بین کاربر و وبسایت تاثیرگذار است، تجربه کاربری با کیفیت می باشد. تجربه کاربری که به آن User Experience  نیز می گویند به معنای استفاده راحت بازدیدکنندگان سایت از وبسایت شما و ایجاد تجربه دلنیشین برای آنها است. با رعایت این نکته، کاربران در آینده نیز از سایت شما بازدید خواهند کرد.

دوستی با موبایل (Mobile friendly):

همانطور که در بالا اشاره کرده ایم، یکی از ویژگی هایی که هر وبسایت ملزم به رعایت آن است، واکنشگرا بودن وبسایت است که در اینجا اصطلاح دیگری به نام (Mobile Friendly ) به وجود می آید که ما در فارسی آن را دوستی با موبایل می نامیم. همانطور که می دانید، امروزه جستجو در فضای اینترنت به وسیله تلفن های همراه بسیار رواج پیدا کرده و این یک نکته مثبت برای صاحبان کسب و کارهای اینترنتی است؛ زیرا افراد در هر موقعیت و مکانی که باشند، می توانند وبسایت آنها را پیدا کنند. بنابراین، طراحان و توسعه دهندگان باید سایت ها را برای نمایش روی انواع موبایل ها و تبلت ها به خوبی بهینه کنند به نحوی که تمامی بخش های یک وبسایت به راحتی قابل مشاهده باشد.

سایت هایی هستند که میزان Mobile friendly بودن یک وبسایت را به خوبی نشان می دهند؛ یکی از این وبسایت ها https://search.google.com/test/mobile-friendly متعلق به شرکت گوگل است.

سئو (SEO) : مهم ترین اصطلاحات طراحی سایت

سئو (SEO):

معادل انگلیسی کلمه SEO کوتاه شده عبارت (Search Engine Optimization) و به معنی بهینه سازی یک سایت برای موتورهای جستجو می باشد.

سئو کردن باعث می شود که سایت شما در صفحات گوگل جزو ده نمایش اول، مقابل دیدگان کاربران اینترنت قرار بگیرد.

سئو کردن یک سایت فرآیند پیچیده ای است و افرادی که در این حوزه مشغول به فعالیت هستند، باید انسان هایی صبور و با دانش بالایی بوده و تمام الگوریتم ها و قواعد گوگل را به خوبی بدانند.

تعداد الگوریتم های گوگل جهت رتبه بندی وبسایت ها بیش از 200 الگو است و همواره در حال تغییر و بروز رسانی می باشند بنابراین، سئوکاران باید همواره دانش خود را ارتقا بدهند.

پیام بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

دیدگاه ها